Crutchlow lataa kovaa kyytiä ja kovaa tekstiä MotoGP-luokassa

MotoGP-luokassa viime vuonna rookie-tittelistään huolimatta vielä varjojen mailla kompuroiden hapuillut Crutchlow, 26, on lyönyt itsensä lopullisesti läpi alkaneella kaudella, mutta parrasvalot eivät ole sopivasti kapinallisen ja sopivasti boheemin britin ominta aluetta.

Muut saavat paistatella sillä suunnalla suosiolla ja viimeisen päälle sliipattuina.

”Rahaa palaa GP-
kulisseissa roskaan”

– Ai että MotoGP-luokassa pyritään säästöihin? Paskapuhetta! Katsokaa nyt varikolla esimerkiksi tuota Bluesensin (Raul Romeron Avintia-tiimi) massiivisen hulppeaa hospitality-luomusta. Se on mielestäni vitsi. Rahaa palaa liikaa roskaan, eikä pyöriin. Tämä on väärä tapa säästää kustannuksia. Säästöissä voitaisiin lähteä liikkeelle vaikka siitä, että tiimeissä hotellihuoneet jaetaan yhden hengen huoneiden sijaan, Crutchlow viittaa niihin kuuluisiin pieniin puroihin.

Losailissa ja Jerezissä Yamahan Tech 3-tiimin Yamahallaan podiumin tuntumaan pauhannutta Crutchlowia vie eteenpäin kilpailuvietti. Suurin motivaation lähde ei ole raha, joskin sitäkin soljuu taatusti ihan mukavasti. GP-sirkuksen prameus ei tosin peilaa suorassa suhteessa hänen tilipussiinsa.

– Raha näkyy ensisijaisesti varikolla. Ne ajat ovat menneet, jolloin MotoGP-luokkaan tultiin tahkoamaan kasapäin rahaa. Voisin ansaita helposti tuplasti enemmän Superbike-luokassa bonusten kera.

Kunnianhimo ajaa ainakin Crutchlowin osalta rahanhimon edelle.

– MotoGP-luokassa saa pistää 110 prosenttia peliin kahdeksannen sijaan eteen. Superbike-luokassa tuollaiset 95 prosenttia saattaa riittää jo podiumille. Taso on täällä kovempi.

”En hyväksy tätä CRT-
konseptia ollenkaan”

Tasosta puhuttaessa CRT-pyörät saavat suorapuheiselta Crutchlowilta kylmääkin tylymmän tuomion.

– En hyväksy tätä CRT-konseptia ollenkaan. GP-pyörien pitää olla GP-pyöriä ja CRT:t eivät ole sitä. Ajaisin vanhalla ja vähän päivitetyllä Superbike-pyörälläni Bridgestonen renkaat alla kovempaa kuin nämä nykyiset CRT:t.

CRT-konsepti tuotiin MotoGP-luokkaan täyttämään lähtöruudukkoa ja säästämään kustannuksia. Seuraava suurempi tekninen sääntöuudistus ajoittuu kauteen 2015, jolloin nykyistä kahtiajakoa tehdas- ja CRT-pyörien muodossa ei tule enää olemaan. Silloin edessä on trapetsilla taiteiltu kompromissi, joka ei suinkaan miellytä kaikkia osapuolia.

– Olen Caseyn (Stoner) samaa mieltä, että sääntöihin on saatava vakautta. Nyt niitä on muutettu koko ajan ja kukaan ei oikein tunnu tietävän, minne MotoGP:ssä mennään. Jos tuohon vakauttamiseen ei ole varaa, niin ei sitten muuta kuin goodbye, Crutchlow jatkaa järeällä linjalla.

”Sillä mennään, mitä annetaan”

Järeällä linjalla hän aikoo jatkaa myös jo tulevana viikonvaihteena Estorilin radalla Portugalissa, jossa vuoroaan odottaa Jerezin jälkeen nopealla tahdilla kauden kolmas MM-osakilpailu.

Estorilille jätetään samalla suurella todennäköisyydellä hyvästit, sillä Portugalin kohtalona on kadota ensi vuonna MotoGP-kartalta.

Estorilin viimeinen GP-viikonvaihde jatkuu maanantaina testeillä, jonne ainakin Hondalle ja Ducatille on luvassa uutta osaa.

Mikä on tilanne Yamahalla?

– En tiedä, enkä ole edes viitsinyt kysellä. Pyrin ajamaan aina niin hyvin kuin pystyin sillä pyörällä, joka minulle annetaan, pudottelee Crutchlow tyylilleen uskollisena.

Yamahan tehdas- ja satelliittitiimien pyörät ovat tunnetusti piirun verran lähempänä toisiaan kuin Hondan vastaava kalusto.

– Tulemme moottorin viimeisten päivitysten osalta ehkä parin ja rungon osalta piirun verran Jorgen (Lorenzo) ja Benin (Spies) pyöriä jäljessä. Yksi merkittävin ero löytyy jarruista. Eipä silti, eivät ne meilläkään huonot ole.

Uusi 1000-kuutioinen pyörä on istunut Crutchlowin käteen heti talvitesteistä lähtien.

– Se sopii tyylilleni, mutta pitää muistaa sekin, että myös renkaat ovat nyt erilaiset. Ajan paremmin. En suinkaan ajattele niin, että muut ajaisivat huonommin, Crutchlow pukee sanoiksi nousunsa kärjen välittömään tuntumaan.
 
”En ole täällä taistelemassa
työpaikasta, vaan ajamassa kilpaa”

Crutchlowin uutena tiimikaverina kilpailee italialainen Andrea Dovizioso, joka ajoi pitkän Honda-pestinsä päätteeksi viime kauden loppupisteissä kolmanneksi.

Dovizioson tavoitteena on vallata paikka Yamahan tehdastiimistä. Tällöin liipasimella on Spies, sillä Lorenzon jatkosopimusta voidaan pitää jo selviönä.

– Uskon, että Jorge ja Ben ajavat myös ensi kaudella tehdastiimissä. Ben voittaa tällä kaudella muutaman kilpailun. Hän on loistava kuljettaja, korostaa Crutchlow.

Crutchlowin oma sopimustilanne on sekin varsin mielenkiintoinen Herve Poncharalin johtamassa Tech 3-tiimissä.

Poncharal meni ja lupasi Crutchlowin maanmiehelle Bradley Smithille saletin paikan vuodeksi 2013 MotoGP-luokkaan saadakseen hänet jatkamaan riveissään vielä yhden kauden Moto2:ssa. Asiasta on myös mustaa valkoisella.

Crutchlow ei vaivaa kuviolla päätään.

– En ole täällä taistelemassa työpaikastani, vaan ajamassa kilpaa.

Isältä lähtivät jo viiksetkin

Aston Villan tai kenties Coventry Cityn jalkapallojengit saattoivat menettää 15 vuotta sitten valintansa tehneessä Crutchlowissa luunkovan rappaajan, mutta silloin 11-vuotiaan Cal’in pähkäilemästä ratkaisusta kehkeytyi ehdottomasti ratamoottoripyöräilyn voitto.

Tämän kuittaa myös isä ja itsekin kilpaa ajanut Derek Crutchlow. Siitäkin huolimatta, että taloudellisten uhrausten lisäksi hän on joutunut pistämään myös ulkonäkönsä peliin.

Derek hävisi Lorenzon ryhmän nokkamiehen Wilco Zeelenbergin kanssa lyömänsä vedon sen myötä, kun Cal kiirehti kolmanneksi kauden ensimmäisessä aika-ajossa Losailin radalla. D. Crutchlowin 40 vuotta jalostuneet viikset olivat sen jälkeen enää historiaa.

Isänsä ensimmäisen kerran ilman viiksiä nähneelle CC:lle tarjoutui tästä bonuksena hyvät naurut ja hilpeä noste kosteaan Jereziin.

– Olisin joutunut vielä vuosi sitten maksamaan siitä, että pääsen tänne, Crutchlow huikkasi Espanjan GP:n pressissä.

Niin, nyt on kaikkien viime kaudella Crutchlowin kyvyt kyseenlaistaneiden vuoro saada napakasti nenilleen. Ja sitä porukkaahan piisaa.

Uusin numero