CBR heinäladosta kisoihin

Vaasalainen Veli-Pekka Hannula, 59, ajoi viime vuonna ensimmäisen kisakautensa silloisen road racingin parissa. Classic-pyöränsä hän rakensi monen mutkan kautta vuosimallin 1990 kuussatasesta Honda CBR:stä.

Veli-Pekka Hannula teki viime vuonna kilpailudebyyttinsä MP Stars -projektin siipien suojassa. Alla mies kertoo omin sanoin, kuinka tuli päätyneeksi Classic Racingin pariin.

Elettiin vuotta 2017. Olin ostanut aihion Cafe Racerin rakentamiseen, vuosimallin 1982 Honda Magna 750:n. Ajattelin siitä eläkepäivien harrastusta ja puhdeduunia. Kuitenkin jollain tapaa alkoi kutitella selkäpiissä, että löytyyspä sopivan hintaanen raakile katupyörä. Nettimotosta sellaanen löytyi aivan kotikulumilta. Honda CBR 600 PC23, vuosimallia 1990, sopivaksi aattelin näin 34 vuoden ajamattoman vuaren jäläkehen. Ja halapa, 500 euroa maksoon. Se, mitä siihen on laitettu rahaa tähän päivään mennes, ei lasketa.

Kun katteet oli kerran ostettu,
kyllä ne paikalleen laitetaan,
vaikka malli ei aivan kohdalleen osunutkaan.

Se huallettiin täysin Vaasan Moottoripyöräpajalla ja katottiin kaikki läpi. Todettiin olevan täysin kunnossa oleva vekotin. Väriltään se oli valkoinen ja likaanen, melkein jopa homeessa osin. Löytyihän se vanhasta heinälarosta, jossa oli auto-, mopo- ja traktoriromuja: ”Hyväs säilös ollu ja hyvin piretty”.

Sitte ajattelin, ettei tuas kunnos ulkoosesti olevalla voi radalle mennä. Äkkiä maalia pintaan. Imagofixille Kyröös vein se maalattavaksi, ja sillä jo kehtas liikkua kotiosoitetta piremmällä ja radalla. Siisti siitä tuli ja toimi kuin junan vessa. Ei ongelmia ollenkaa.

Kiinakatteilla siitä tein vähä uskottavamman näköösen. Nekin ku tilasin, ekat oli väärät. Olin luullut, että se on PC25 1991-94. Se olikin PC23, eli 1989-90. Yritinkin perua niiden tilausta. Ei onnistunu. Sitten tilasin uuret oikealla vuosimallilla. Nekin tuli väärät. Sekös potutti.

Yx ilta sanoon vaimolle, että ny saatana nämä katteet laitetahan kiinni, ku non kerta ostettu tuplaten viälä.

Kävin Motonetissä, hain ruuveja, muttereita, prikkoja ja alumiinilistaa, josta taivuttelin kiinnityskorvakkeita. Hiki tuli, mutta yällä 01.00 katteet oli kiinni pyäräs. Kävin testaamas ja kiinni pysyivät. Nyt voi mennä radalle ja kehtaakin viälä.

Radalla pääsin kokeelemaan ajamista sen mahtavimmassa muodossa. Suljettu syheröinen rata, jossa ei vastaantulijoita ollut eikä nopeusrajoituksia. Mahtava kokemus, olin siis ensimmäistä kertaa ajamassa 34 vuoteen ja vielä kilpailuradalla. Hurja tunne ja jännittävä. Hyvin kuitenkin kaikki meni, kun piti malttia yllä. Ei yliyrittäny tai ajanu kovempaa kuin mihin kyvyt riitti tuolloin.

Huomasin kuitenkin, että kaverit, ketkä oli hinkannu rataa ja ajaneet muutenkin 10-20 vuotta nykypyörillä ja teknologialla, oli vain 10-20 sekuntia nopeampia radalla. Mulla oli alla varmaan 10 vuotta vanhat renkaatkin. Ei säädöistä tai muustakaan mitään hajua.

Nyt kuitenkin ollaan tässä ja ajettu kausi 2019 MP Stars -kuljettajana, Vuoden Tiedottaja 2019 Suomen Moottoriliiton ja SRRA:n ajajien toimesta, PM-pronssi ja Ruotsin Avoin Cup -pronssi sekä Suomen Cup hopea. Ei huonosti ollenkaan.

Nyt ovat CBR ja syksyllä 2018 juuri ennen Misanon MotoGP ja Pesaron Benelli Week -matkaa hankkimani, vuosimallin 1988 Yamaha FZR 1000 molemmat oikeasti ratakuntoon laitettu ja haastetaan itteä aina vain kovemmin tulevissa kisoissa. Parhaimmillaan kahdella pyörällä kolmea luokkaa samoissa kisoissa, tulee pitään kiirettä. Classic-luokista F1 7C, Pre93 / Supersport ja Parade. Lisäksi Retro Superbikea SM:n puolella.

Veli-Pekka Hannula
Vphannula73

Veli-Pekka Hannulan kauden 2020 ensimmäinen kisa on luvassa Suomen Veteraanikilpamoottoripyöräkerhon isännöimänä juhannussunnuntaina Jurvassa.

Teksti: Veli-Pekka Hannula / Marko Vihriä, kuvat: Veli-Pekka Hannula.

Uusin numero