Buell vai Fuell – Buell taas uuden äärellä

Kerran insinööri, aina insinööri. Erik Buellilla on aivan oma, erilainen tapansa suunnitella moottoripyöriä. Kun Buell suunnittelee sähkömoottoripyörän, on sen nimi Fuell.

Erik Buell on yhdistelmä kilpa-ajajaa ja insinööriä, joka on työskennellyt Harley-Davidsonilla, perustanut oman Buell-moottoripyörämerkin ja palannut Harrikalle milwaukeelaismerkin fuusioitua Buellin Harley-Davidsoniin. 72-vuotiaan Erik Buellin palo suunnitella omalla tavallaan kaksipyöräisiä ei ole iän myötä laantunut, vaan nyt on vuorossa Fuell-sähkömoottoripyörä. Aikaisempien Buell-moottoripyörien erikoisuuksia olivat mm. etuvanteen ulkokehälle sijoitettu jarrulevy, polttoainesäiliönä toimiva alumiinirunko ja takahaarukka, joka toimi samalla öljysäiliönä.

Fuellin kohdalla lähtökohta on yksinkertainen. Pyörän suunnittelu on vielä jossain määrin kesken, mutta Fuellia tarjotaan jo ennakkotilattavaksi 200 dollarin hinnalla, jolla pyörän lisäksi saa 2000 dollarin alennuksen siinä vaiheessa kun pyörä on tuotannossa ja se toimitetaan asiakkaalle. Näin ennakkovaraus toimii samalla asiakastutkimuksena, jonka perusteella voidaan tehdä lopullinen päätös pyörän tuotantoon saattamisesta, ja niin käydessä myös hahmottaa vuosittainen tuotantomäärä. 

Mikään kisapyörä tai superbike ei Fuell ole, vaan takapyörän napaan sijoitettu moottori on teholtaan 47 hevosvoimaa ja pyörän paino 180 kiloa. Toimintamatka on 240 kilometriä kaupunkiajossa ja huippunopeus 135-140 kilometriä tunnissa. Buell nimittääkin Fuellia ”kaupunkien sähköiseksi työmatkailijaksi”. 

Fuellin yhtenä etuna on nopea latausaika, 0-100 prosenttiin akut latautuvat 30 minuutissa ja 20 prosentista 90 prosenttiin vain 15 minuutissa. Hinta ilman suomalaista kummallisuutta eli sähkömoottoripyörien autoveroa on tässä vaiheessa noin 11 200 euroa. 

Nähtäväksi jää, miten Fuellin tarina jatkuu. Vai ostaako joku isompi valmistaja Erik Buellin keksinnön jälleen itselleen?

Uusin numero