Bridgestonelta uusi kuviollinen kilparengas Battlax Racing R11


Bridgestone tuo markkinoille uuden supersport- ja hypersport-pyöriin suunnitellun kuviollisen kilparenkaan – Battlax Racing R11.

R11 yhdistää Bridgestonen kilpailutoiminnassa kehittämän teknologian, uuden kumiseoksen sekä rakenteen. Tämän tuloksena japanilaisvalmistaja lupaa renkaan tarjoavan parasta suorituskykyä kuviollisten kilparenkaiden segmentissä.
– Kilpa-ajossa kaikki kiteytyy luottamukseen. Bridgestonen uusi Battlax Racing R11 tarjoaa kilpakuskeille lisäpitoa ja paremman tuntuman rataan etenkin kaarteissa, joissa luottamus renkaisiin todella punnitaan. R11:n valitsevat kuskit voivat todeta kierrosaikojensa parantuvan välittömästi, toteaa Nico Thuy, Head of Europe – Motorcycle, Bridgestone Europe.

Suorituskykyä ja tuntumaa

Bridgestone otti R11:n kehitystyön lähtökohdaksi nykyisen Battlax Racing R10:n ja asetti tavoitteeksi parantaa sen tarjoamaa ajotuntumaa rataan. Eturenkaassa on käytetty uutta Variable Mono-Spiral -vyörakennetta (V-MSB), joka lisää kosketusalueeseen kohdistuvaa painetta ja parantaa kaarrepitoa. Takarenkaan V-MSB-vyörakennetta hienosäädettiin tarjoamaan optimaalinen muodonmuutos, ja lisäksi renkaassa käytetään GP-vyöteknologiaa, jonka toimivuus on osoitettu sileissä Bridgestone V02 -kisarenkaissa.

Pintakuvion kehittämiseksi Bridgestonen insinöörit analysoivat ensiksi renkaan abraasiokulman kiihdytyksessä sekä muodonmuutokset jarrutuksissa ja kaarreajossa. Näin R11:n kuviourat voitiin sijoittaa siten, että kaarteissa saavutetaan suurin jäykkyys ja kiihdytyksissä laajin mahdollinen kosketusalue. Samalla varmistetaan nopean lämpenemisen mahdollistava optimaalinen muodonmuutos.

Nopeampia kierrosaikoja

Radalla suoritetuissa testeissä uutuuden ominaisuudet ovat tuntuvasti edeltäjärengasta paremmat kaikilla osa-alueilla. Tämä näkyy kierrosajoissa, sillä R11 oli johdonmukaisesti nopeampi ratakierroksella, ja nopein aika parani 1,3 %.

Uusi Battlax Racing R11 -rengasta soveltuu kaikkiin moottoripyörien kilpaluokkiin, kuten SSP 300-, SSP 600- and SST 1000 -mestaruussarjoihin sekä valmistajien Cup-kilpailuihin.

Bridgestone tuo renkaasta markkinoille kaikkiaan kaksi eturengaskokoa ja kuusi takarengaskokoa tammi–maaliskuussa 2018. Kaikkia kokoja saa keskikovalla kumiseoksella, ja kaikissa kokoluokissa tarjolle tulee myös pehmeä kumiseos.

Uusin numero