BMW:ltä huoltovapaa ketju

Ketjujen rasvaus siirtyy historian lehdille – ainakin jos uskominen on BMW Motorradia, joka on esitellyt huoltovapaan ketjun.

BMW on tunnetusti käyttänyt useissa moottoripyörissään huoltovapaata kardaanivetoa jo merkin historian alkuajoista lähtien. Nyt valmistaja tarjoaa huoltovapautta myös ketjuvetoon esitellessään M Endurance -ketjun.

Aiempien X-rengasketjujen tapaan M Endurance -ketjussa käytetään X-renkailla suljettua pysyvää voitelua. Uutta on se, että ketjurullia ei enää tarvitse voidella. Ketjua ei myöskään tarvitse kiristää, sillä se ei kulu entiseen tapaan.

BMW:n mukaan tästä on kiittäminen ketjurullien uutta teollista timanttipäällystettä. Erittäin kovan ja kulutuskestävän materiaalin eräs versio tunnetaan DLC-pinnoitteena, mutta M Endurance -ketjuissa käytetty tetraedrinen amorfinen hiili (ta-C) on vielä askeleen lähempänä puhdasta timanttia. BMW:n mukaan pinnoite ei kulu pois, minkä lisäksi sen kitkakerroin on merkittävästi metallia pienempi.

Koska M Endurance -ketju ei vaadi voitelua eikä kulu, sen kerrotaan tarjoavan kardaania vastaavaa käyttömukavuutta ja huoltovapautta. Tähän kuuluu myös se, että ketjua ei tarvitse pestä tavallisen ketjun tapaan.

M Endurance -ketju on saatavilla BMW S 1000 RR- ja S 1000 XR -malleihin lisävarusteena sekä jälkiasennuksena. BMW kertoo valmistelevansa ketjun käyttöönottoa myös muissa malleissa.

Uusin numero