BMW C 600 Sport ja C 650 GT Biken koeajossa

Biken toimittaja Eskil Bjørshol lähti Madridiin hieman epäilevin mielialoin, mutta palasi ihastuneena.

Millaisen vaikutelman sait?
– En epäillyt hetkeäkään, etteikö BMW osaisi tehdä hyviä skoottereita, mutta odotukseni eivät olleet näin korkeat. Tosiasia on, että urheilullinen C 600 Sport ja mukavuuspainotteinen C 650 GT ovat erinomaisia vaihtoehtoja myös pohjoismaisilla markkinoilla. Niiden ajaminen on todella hauskaa.

Mikä niissä oli niin hyvää?
– BMW on tehnyt kaksi todellista kuljettajan skootteria. Molemissa on sama riuska kaksisylinterinen, 647-kuutioinen moottori, joka toimii mainiosti ruuhkaisessa kaupunkiliikenteessä, mutkaisilla maanteilla ja nopeilla moottoritiesiirtymillä. Ne, jotka eivät ehdottomasti vaadi vaihdekiksiä vasemmalle jalalle, eivätkä ole koukussa tärinöihin, löytävät BMW:n uusista skoottereista loistavan kulkupelin.

Mutta kyseessä on kuitenkin skootteri. Entäpä ajettavuus?
– Unohda ennakkoluulot ja kaikki, mitä olet ehkä kuullut skootterien epävakaudesta ja heikoista ajo-ominaisuuksista. BMW:n maxit ovat tarvittaessa sekä ketteriä että erittäin vakaita, jopa 160 km/h nopeudessa. Ajo-ominaisuuksissa ei ole mitään moitittavaa. Ainoa kysymysmerkki on, ovatko asiakkaat valmiit maksamaan yli 15 000 euroa skootterista. Meiläl ei ole vastaaviin laitteisiin ennestään oikeastaan minkäänlaista suhdetta, mutta sellainen varmaankin syntyy ajan mittaan. Toivottavasti asiakkaat käyvät ainakin kokeilemassa Bemarin uutuuksia.
 
Koeajoraportti on luettavissa Biken numerosta 5, joka löytyy kaupoista 25.4.