Arkistojen kätköistä: Suomeen kaksi Ducati Panigale V4R -kilpuria

Kun Ducati puolitoista vuotta sitten esitteli Panigale V4:stä R-mallin, pitivät monet sitä vain 750 kappaletta valmistettavana huippukalliina WSBK-kilpurin pakollisena tuotantoversiona. Tuliko kenellekään edes mieleen, että niitä saatettaisiin tilata myös Suomeen, jopa kaksi kappalein?

Liikkumis- ja kokoontumisrajoitusten ollessa voimassa haluamme tarjota moottoripyöristä ja -pyöräilystä kiinnostuneille lisää lukemista. Nostamme esiin muutamia omasta mielestämme mielenkiintoisia aiemmin julkaistuja artikkeleita, jotka ovat monelta jääneet lukematta tai lukemisen jälkeen jo unohtuneet. Tämä ”Arkistojen kätköistä” -uutinen on järjestyksessään kahdeksas.

Suomeen kaksi Ducati Panigale V4R -kilpuria

Uudesta Ducati Panigale V4R:stä kohistiin ennen Superbiken MM-sarjan kauden 2019 alkua ja vielä enemmän sarjan alettua. Espanjalainen Alvaro Bautista tikkasi Ducatilla voittoja voiton perään alkukaudesta, ja multimaailmanmestari Jonathan Rea Kawasakillaan sai tyytyä keräämään kakkossijoja Bautistan perässä. Tallikaveri Chaz Daviesin hyppysiin V4R ei sen sijaan tuntunut istuvan sitten millään. Walesilainen ajoi MM-sarjassa sijoja ”plusmuut” samaan aikaan, kun tallikaveri Bautista suihkutti voittoshamppanjaa jokaisen kisalähdön jälkeen. Australian mestaruussarjakin oli suurennuslasin alla, sillä siellä Superbike-vireistä V4R:ää käskytti Ducati-fanien kovin jumala, sarjan alkaessa viisikymppisiään juhlinut Troy Bayliss. Brittien BSB-sarjssa uuden Ducatin puikoissa nähtiin Josh Brookes ja Scott Redding. 

Harva tiesi vielä talvella, että näitä Ducatin kovimpia aseita oli matkalla Bolognan tehtaalta myös Suomeen kaksi kappaletta. Kaksi edellistä kautta Superbike-Suzukin kilpatiimiä pyörittäneen Sami Nurmen mielenkiinto uutta italialaista tekniikkaa kohtaan oli vienyt voiton, ja Nurmi itse sekä Toni Torpakko olivat molemmat tilanneet V4R:t.

-Katsoin kiinnostuneena Ducati Panigale V4R:n esittelyn, ja hylkäsin ajatuksen sen hankkimisesta välittömästi. Kunnes parin viikon kuluttua huomasin avaavani aina uudelleen artikkelit V4R:stä ja lukevani niitä uudelleen ja uudelleen. Jo marraskuussa syntyi henkinen päätös pyörän hankkimisesta, kertoi Nurmi. Samaa rataa kulki vähän myöhemmin myös Torpakon ostopäätös.

MotoGP-tekniikkaa

16 500 kierrosta minuutissa kiertävä V4-moottori puskee 234 hevosvoimaa. Korkeamman kierrosluvun ja korkeamman huipputehon saavuttamiseksi kaikki on kevyempää, kalliimpaa ja eksoottisempaa kuin perusmallissa. Kampiakselista painoa oli karsittu peräti 1100 grammaa. Kiertokanget ja venttiilit ovat titaania. Tekniikka on läheistä sukua Ducatin MotoGP-moottorille. Pyörän veroton hinta oli 40 000 euroa. Kun vaadittavasta 750 kappaleen tuotantomäärästä vain 250 piti sääntöjen mukaan valmistaa ensimmäisen kuuden kuukauden aikana, voidaan siitä päätellä että kysyntää pyörillä oli selvästi enemmän kuin tarjontaa. Siksi olikin hienoa, että Suomeen lopulta saatiin molemmat pyörät. 

Torpakon päätavoitteena kaudella 2019 oli Alpe Adria -sarja. Sen lisäksi tarkoitus oli kiertää Superbiken SM-sarjaa siltä osin kuin se aikataulullisesti oli mahdollista. SM-kauden päätyttyä Superbike-luokassa oli pisteitä kerännyt 20 eri kuljettajaa, mutta Toni Torpakon nimi loisti poissaolollaan siitä listasta. Kevään testeissä kaikki ei mennyt aivan suunnitelmien mukaan, ja kesä menikin kuperkeikan jälkeen toipuessa ajokuntoon. Nyt Nurmi ja Torpakko ovat olleet niin hiljaa pitkän aikaa, että ”tyyntä myrskyn edellä” -sanonta toivottavasti pitää paikkaansa. Kaikki circuit racingia (ent. road racing) seuraavat varmasti odottavat, että Panigale V4R nähtäisiin kaudella 2020 radalla. 

Klikkaa alla olevaa alkuperäisen artikkelin linkkiä ja lue lisää Ducati Panigale V4R:stä sekä Nurmen ja Torpakon suunnitelmista: