Varttimaili 5,7 sekuntiin ja loppunopeutta yli 400 km/h. Samu Kemppaisella on tavoitteet korkealla uudella SME Honda Top Fuel Bikella.
Liikkumis- ja kokoontumisrajoitusten ollessa voimassa haluamme tarjota moottoripyöristä ja -pyöräilystä kiinnostuneille lisää lukemista. Nostamme esiin muutamia omasta mielestämme mielenkiintoisia aiemmin julkaistuja artikkeleita, jotka ovat monelta jääneet lukematta tai lukemisen jälkeen jo unohtuneet. Tämä ”Arkistojen kätköistä” -uutinen on järjestyksessään kolmas.
Vuoden 2019 MP-messuilla esiteltiin ensimmäistä kertaa yleisölle Samu Kemppaisen rakentama SME Honda Top Fuel Bike, jolla Kemppainen tavoittelee maailman nopeimman Hondan titteliä. Saimme Samun pari päivää ennen messuja haastatteluun ja messujen aattopäivänä kävimme kuvaamassa pyörän Bike Worldin messuosastolla. Vaikka pyörä teki suuren vaikutuksen meihin, niin silti meidät yllätti julkaisemamme artikkeliin saama laaja kansainvälinen kiinnostus. Kemppainen oli suunnitellut ja rakentanut pyöräänsä jo muutaman vuoden ajan, mutta Super Twin Top Fuel -luokan Euroopan mestarin suunnitelmat olivat pysyneet hyvin salassa kansainvälisiltä kilpakumppaneilta. Kemppainen ei ”sortunut” tekemään kuten kaikki muut ja kulkemaan suunnittelun ja rakentamisen suhteen samaa polkua. Itse asiassa juuri päinvastoin, hänen voidaan sanoa suunnitelleen Top Fuel Biken uudelleen, ja siitä eivät kaikki tietenkään pitäneet.
Viime kaudella olisi ollut tilaisuuksia kokeilla uutuutta, mutta se ei ehtinyt aivan valmiiksi. Nyt on tilanne täysin päinvastoin, pyörä on jo käyntikunnossa ja odottaa testejä, mutta kilpailukalenterista on ainakin ensimmäisten kisojen yli vedetty henkselit.
-Kyllä me jossain vaiheessa mennään sitä ainakin testaamaan, kävi kauden kisojen sitten miten vaan, vakuuttaa Samu Kemppainen.
Ja testattavaa riittääkin, sillä omalaatuisten teknisten ratkaisujen joukkoon kuuluu myös maailman ensimmäinen polttoaineen sähköinen ruiskutusjärjestelmä nitropyörässä. Kemppaisen mukaan sellainen olisi tehty jo vuosia sitten jonkun toimesta, mutta riittävän isoja suuttimia ei ole ollut tarjolla. Kun normaalit ”turbo-Busien” mörkösuuttimet loppuvat 1200:een, niin Kemppainen joutui tekemään Top Fuel Bikeen 8500:t suuttimet ja varmuuden vuoksi vielä toiset kooltaan 15 000.
Lue oheisesta linkistä, mitä kaikkea muuta Kemppainen on suunnitellut toisin kuin kilpakumppanit uudessa pyörässään. Todellinen drag racen Pelle Peloton!