Arkistojen kätköistä: Lakimies Relander: moottoripyörän myynnistä, säilytyksestä ja vakuutuksista

Bikessä omaa palstaa pitävä lakimies Jukka Relander muistutti viime ajokauden päättyessä moottoripyörän talvisäilytykseen, myyntiin ja erityisesti myyntitilanteeseen liittyvään koeajoon liittyvistä riskeistä. Aihe on taas ajankohtainen, joten julkaistaan juttu myös Biken verkkosivuilla.

Liikkumis- ja kokoontumisrajoitusten ollessa voimassa haluamme tarjota moottoripyöristä ja -pyöräilystä kiinnostuneille lisää lukemista. Nostamme esiin muutamia omasta mielestämme mielenkiintoisia aiemmin julkaistuja artikkeleita, jotka ovat monelta jääneet lukematta tai lukemisen jälkeen jo unohtuneet. Tämä ”Arkistojen kätköistä” -uutinen on järjestyksessään neljäs. Aikaisemmin julkaistut löydät selaamalla bike.fi -sivua:

Arkistojen kätköistä: Morbidelli V8 oli maailman kallein moottoripyörä

Arkistojen kätköistä: Indian FTR1200S -koeajo ”jossain päin Espanjaa”

Arkistojen kätköistä: Samu Kemppainen ja maailman nopein Honda

Moottoripyörän myynnistä, säilytyksestä ja vakuutuksista

Ajokausi alkaa olla valtaosalla meistä moottoripyöräilijöistä tältä kaudelta paketissa. Tässä pakinassani käyn läpi lyhyesti moottoripyörän säilyttämiseen ja myymiseen liittyvistä muistettavista seikoista ja mahdollisista sudenkuopista. 

Jos viet moottoripyöräsi talvisäilytykseen, niin varmista, että pyöräsi on vakuutettu myös säilytyspaikassa tapahtuvien tilanteiden varalta. Kuvaa pyöräsi ennen säilytykseen jättämistä huolellisesti. Jos pyörääsi ilmestyy talven aikana lommo, katteet murtuvat tai maalipinta on naarmuilla, täytyy sinun lähtökohtaisesti kyetä näyttämän toteen, että vahinko on syntynyt säilytyspaikkaan jättämisen jälkeen. Riita-asioissa näyttötaakka on lähtökohtaisesti väitteeseensä vetoavalla. Jos viet asian käräjille, etkä voi näyttää väitettäsi vaikkapa tankkiin syntyneen lommon osalta toteen, olet hävinnyt jutun ja suurella todennäköisyydellä voit joutua maksamaan paitsi omat oikeudenkäyntikulusi (mikäli oikeusturvavakuutuksesi ei niitä kata), myös vastapuolen oikeudenkäyntikulut. Käräjille asti päätyneissä riitajutuissa kulut per henkilö ovat vähintään 5 000 euroa, pääsääntöisesti huomattavasti enemmän. Pienellä ennakkovalmistelulla suojaa selustansa. 

Mikäli päätät myydä pyöräsi ja annat sen koeajolle, otat riskin. Jos koeajolle lähtenyt henkilö romuttaa pyöräsi, hänen todetaan syyllistyneen törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja hän on varaton, niin et mahdollisesti saa pyöräsi korjauskuluja tai sen menetettyä arvoa koskaan takaisin. Vakuutusyhtiöt eivät lähtökohtaisesti korvaa aiheutuneita vaurioita, jos ne ovat aiheutettu tahallaan tai törkeästä tuottamuksesta. Kun pyörä on luovutettu henkilölle vapaaehtoisesti, ei korvauksia luonnollisestikaan voi hakea varkausvakuutuksen kautta. Vähintäänkin sinun tulee ottaa valokuva koeajolle lähtevän henkilön voimassa olevasta ajokortista. 

Jos sitten päädyt myymään pyöräsi, myy se mieluiten alalla toimivalle yritykselle, mikäli et ole myyntiasioihin syvällisesti perehtynyt. Kaupasta kannattaa aina tehdä luovutuskirja tai kauppakirja, josta jää kappale sekä itsellesi että ostajalle. Tarkasta aina ostajan henkilöllisyys ja merkitse luovutuskirjaan ostajan henkilötunnus tai y-tunnus, mikäli ostajana on yritys. Trafille tehtävällä luovutusilmoituksella varmistut maksujen päättymisen siltä varalta, ettei ostaja rekisteröikään ajoneuvoa nimiinsä. Jos et toimi edellä mainitulla tavalla, otat riskin siitä, että joudut maksamaan vakuutuksia pyörästä, jota et enää omista ja pahimmassa tapauksessa joudut maksamaan vielä lisää bonusmenetysten ja omavastuun kautta, jos pyörälläsi aiheutetaan liikenneonnettomuus, jonka kustannukset menevät pyörän liikennevakuutuksesta. 

Turvallisin vaihtoehto on hoitaa pyörän säilytykset, huollot, korjaukset ja pyörän ostamiset ja myymiset vakavaraisen merkkiliikkeen kanssa. Jos kuitenkin päätät toimia pienen putiikin kanssa tai yksityishenkilön, varmista, että tiedät mitä teet. Pienellä virheellä ja väärän sopimuskumppanin valinnalla voi olla yllättävän kalliit ja kauaskantoiset seuraukset. 

Jukka Relander

Lue myös aikaisempi Relanderin artikkeli:

Uusin numero