Arkistojen kätköistä: lakimies Relander – kameravalvonnasta ja nopeusrajoitusten alentamisista

Kumpaa uskoa, jos poliisi väittää yhtä ja kokenus liikennelääketieteen professori sekä tilastot täysin päinvastaista.

Liikkumis- ja kokoontumisrajoitusten ollessa voimassa haluamme tarjota moottoripyöristä ja -pyöräilystä kiinnostuneille lisää lukemista. Nostamme esiin muutamia omasta mielestämme mielenkiintoisia aiemmin julkaistuja artikkeleita, jotka ovat monelta jääneet lukematta tai lukemisen jälkeen jo unohtuneet. Tämä ”Arkistojen kätköistä” -uutinen on järjestyksessään kahdestoista.

Lakimies Relander: kameravalvonnasta ja nopeusrajoitusten alentamisista

Lakimies Relander otti palstallaan esiin kameravalvonnan. Onko se rahankeruuta valtion kassaan vai liikenneturvallisuuden parantamista? Kummasta on kyse maanteillä tapahtuvan kameravalvonnan lisäämisessä? Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtajan Dennis Pastersteinin mukaan kameravalvonta vähentää onnettomuuksia ja säästää ihmishenkiä. Liikennelääketieteen professori Timo Tervo puolestaan sanoo tilastoihin vedoten, ettei poliisin esittämät väitteet voi pitää teoriassakaan paikkaansa.

Kokonaan oma lukunsa ”autoilun kehittämisessä” on se, että Hesari lipsautti kaupunkisuunnittelussa tärkeimpien ryhmien olevan kävelijät ja pyöräilijät, joiden jälkeen tulee julkinen liikenne ja elinkeinoelämän liikenne. Viimeisenä – jos sielläkään – tulee yksityisautoilijat. Heidän toimiaan haastatellun mukaan pyritään vaikeuttamaan, millä tavoitellaan muiden ryhmien suosion kasvua.

Lue koko alkuperäinen Relanderin artikkeli tästä: