Arkistojen kätköistä: Lainsäädäntö ei salli eikä kiellä – suomalaisessa sähkömoottoripyörässä on ratkaisuja joita lainsäädäntö ei tunne

Teemu Saukkion ideoiman Verge TS -sähkömoottoripyörän edistyksellisyydestä kertoo mm. se, että siinä on käytetty sellaisia ratkaisuja joita lainsäädäntö ei salli mutta ei myöskään kiellä. Siitä yksinkertaisesta syystä, että Verge TS on edellä lainsäädäntöä.

Liikkumis- ja kokoontumisrajoitusten ollessa voimassa haluamme tarjota moottoripyöristä ja -pyöräilystä kiinnostuneille lisää lukemista. Nostamme esiin muutamia omasta mielestämme mielenkiintoisia aiemmin julkaistuja artikkeleita, jotka ovat monelta jääneet lukematta tai lukemisen jälkeen jo unohtuneet. Tämä ”Arkistojen kätköistä” -uutinen on järjestyksessään seitsemäs. Aikaisemmin julkaistut löydät selaamalla bike.fi -sivua:

1.Arkistojen kätköistä: Morbidelli V8 oli maailman kallein moottoripyörä

2.Arkistojen kätköistä: Indian FTR1200S -koeajo ”jossain päin Espanjaa”

3.Arkistojen kätköistä: Samu Kemppainen ja maailman nopein Honda

4.Arkistojen kätköistä: Lakimies Relander: moottoripyörän myynnistä, säilytyksestä ja vakuutuksista

5. Arkistojen kätköistä: Kypärissä valtavat laatuerot

6. Arkistojen kätköistä: Superbike nopeampi kuin MotoGP-pyörä

Verge TS -sähköpyörässä on ratkaisuja joita lainsäädäntö ei tunne, joten se ei  salli eikä kiellä niitä

Moottoripyörien – erityisesti sähkömoottoripyörien – kehityksen nopeudesta kertoo se, että vuosi sitten prototyyppivaiheessa olleesta suomalaisesta RMK E2 -sähkömoottoripyörästä julkaisemamme artikkeli sisältää jo vanhentunutta tietoa. Vuodessa RMK Vehicle Corporation -yritys on vaihtanut nimekseen Verge Motorcycles ja pyörän nimikin on vaihtunut RMK E2:sta Verge TS:ksi. Myös teho- ja vääntölukemat ovat kasvaneet selvästi. Vuosi sitten ne olivat 68 hevosvoimaa ja 320 newtonmetriä, kun nykyiset lukemat ovat 109 hevosvoimaa ja 1000 newtonmetriä. Ei olekaan ihme, että lainsäädäntö ei pysy uuden tekniikan mukana kaikilta osin.

Verge TS:n takajarruna on pelkkä sähkömoottori. Kysyimme vuosi sitten Teemu Saukkiolta, voiko sähkömoottori takajarruna olla riittävän tehokas ja toimintavarma?

– Lainsäädäntö ei tunne sellaista ratkaisua että olisi pelkkä sähkömoottori takajarruna, joten laki ei käytännössä salli eikä kiellä sitä. Virallisten jarrutestien suorittamisen  jälkeen keväällä 2019 Testmillin toimesta  haetaan Traficomilta alustavaa poikkeuslupahyväksyntää uudenlaiseen jarrujärjestelmään. Ainahan on se teoreettinen mahdollisuus että tämäkin jarrujärjestelmä voi pettää, mutta se on kuitenkin selvästi pienempi kuin perinteisen jarrujärjestelmän pettäminen. Tämä ei voi perinteisten jarrujen tapaan ”keittää” eikä tässä synny jarrupölyä joka vaikuttaisi laakerointiin tai jarrujen toimintaan. Ja vaikka takajarru pettäisi, niin meillä on vielä tehokas perinteinen etujarru käytössä.

Alkuperäisessä artikkelissa teemana oli ihmisten epäluulo uutta tekniikkaa kohtaan. Saukkio saa kertomansa mukaan vastata kyllästymiseen asti samoihin kysymyksiin tai epäilyihin, että hänen ideoimansa ja erikoisesti vannemoottoriratkaisun ympärille rakennettu moottoripyörä ei voi käytännössä toimia. Kävimme yhdessä Saukkion kanssa läpi ne yleisimmät viisi epäilystä tai yleisintä kysymystä, ja vastaukset voit lukea avaamalla alla olevan linkin alkuperäiseen uutiseen

Lue alkuperäinen uutinen:

Uusin numero