Tallipäällikkönä tähän mennessä viisi maailmanmestaruutta ja 61 GP-voittoa saavuttanut Ajo urakoi tiimeineen ensimmäisen täysipainoisen MM-kauden vuonna 2002 Mika Kallio Honda-kuljettajanaan.
Kallion kohtaloksi koitui tuolloin keskeytys 4,4 kilometrin mittaisella Phillip Islandin radalla, mutta samalla estradilla rävähti sitten melko tarkalleen vuoden kuluttua.
Ensimmäinen voitto ja
ensimmäinen mestaruus
Ajo Motorsport saavutti historiansa ensimmäisen MM-osakilpailuvoiton 19. lokakuuta 2003 italialaisen Andrea Ballerinin ajamana.
Ajo Motorsport nousi kyseisessä kisassa lopullisesti suuren yleisön tietouteen, kun japanilainen Masao Azuma täydensi sadekelin kisassa ja Bridgestonen renkailla tallin upean kaksoisvoiton.
Phillip Island on toiminut myös Ajo Motorsportin ensimmäisen maailmanmestaruuden näyttämönä.
Se sinetöityi 5. lokakuuta vuonna 2008 silloisessa 125-kuutioisten luokassa ranskalaisen Mike Di Meglion ajamana. Di Meglio saavutti tuolloin Derbin puikoissa paalupaikalta kauden neljännen voittonsa vakuuttavalla 10,255 sekunnin erolla saksalaiseen Stefan Bradliin.
Zarcon pää kestää, mutta
kestääkö Rinsin olkapää?
Suomalaistallilla ja sen Red Bull KTM Ajo-tehdastiimillä on tältä kaudelta plakkarissaan jo yksi maailmanmestaruus eteläafrikkalaisen Brad Binderin ajamana.
Binder on hallinnut Moto3-kautta suvereeniin malliin ja hän jatkaa kilvanajoa paineitta Australiassa viime viikonlopun Japanin Motegin tavoin.
Binder siirtyy ensi kaudella portugalilaisen Miquel Oliveira rinnalle Moto2-luokkaan, jossa Ajo Motorsport operoi motokolmosten tavoin Red Bull KTM-tehdastiiminä.
Binder on saavuttanut meneillään olevalla kaudella viisi osakilpailuvoittoa. Sama saldo löytyy Ajo Motorsportin nykyisen Moto2-luokan kuljettajan, eli hallitsevan ranskalaismestarin Johann Zarcon plakkarista.
Zarco takoo kovaa kyytiä suomalaistallille tuplaa, sillä hän johtaa sarjaa Australiaan tultaessa 21 pisteellä espanjalaiseen Alex Rinsiin nähden.
Olkapäätään poteva Rins jäi viime sunnuntaina pisteittä Motegissa, mutta mikä sittenkin mestaruuden kannalta vielä tärkeämpää, Zarco palasi Japanissa hetkellisen suvantovaiheen jälkeen omalle tasolleen ajamalla toiseksi.
Moto2-mestaruus ei vielä Australiassa ratkea, mutta se tapahtuu jo kenties reilun viikon kuluttua Malesiassa ja uuden sekä ongelmalliseksi osoittautuneen päällysteen saaneella Sepangin radalla.
Olkapäänsä nykykunnon osalta suunsa visusti supussa pitänyt Rins sivalsi viime vuonna paalupaikalta voittoon Australian GP:ssä. Zarco ajoi silloin seitsemänneksi 1,4 sekunnin erolla kahdeksantena maalilinjan ylittäneeseen Mika Kallioon.
Itseluottamuksensa palauttanut Zarco lähtee selvin sävelin Australian GP-viikonloppuun.
– Sijoittuminen kolmen parhaan joukkoon olisi täydellistä. Mutta jos se ei ole mahdollista, niin tärkeintä on pitää Rins takana, linjaa ensi kaudella Tech3-tiimin Yamahalla MotoGP-luokassa kilpaileva Zarco.
Ennusmerkit viittaavat siihen, että Zarco järjestää Ajolle yhden mukavan muiston lisää Phillip Islandilta.