”Aki Ajo saa aina jotain erityistä aikaan” – KTM:n toimitusjohtaja luottaa suomalaisosaamiseen myös uudessa Moto2-projektissa

KTM:llä, Piererillä ja Ajolla on jo takanaan pitkä sekä menestyksekäs yhteinen taival. KTM:n Moto2-luokan tehdastiimi tarjoaa onnistuessaan työkalut tuon menestyksen tuplaamiseen.

– Olen todennut tämän ennenkin ja sanon saman uudelleen: Aki Ajo saa aina jotain erityistä aikaan. Odotan tältä Moto2-projektilta erittäin paljon, Pierer linjaa Speedweekissä.

Binder ja Lüthi kuljettajiksi

Tiimin ensi kauden kuljettajia ei ole vielä julkistettu, mutta Pierer antaa ymmärtää, että kyseiset herrat ovat Brad Binder ja Thomas Lüthi.

Eteläafrikkalainen Binder haarukoi meneillään olevalla kaudella Moto3:n maailmanmestaruutta Ajo Motorsportin Red Bull KTM-tiimissä ja Moto2:ssa kisaava kokenut Lüthi omaa hänkin vankat siteet KTM:n suuntaan. Lüthi on testannut ja testaa jatkossakin KTM:n kuninkuusluokan RC16-pyörää Mika Kallion apuna.

KTM:n talvella käynnistyneessä Moto2-luokan projektissa on jo ehditty nähdä suomalaisväriä, kun Ajo järjesti taannoin Tatu Lauslehdolle testimahdollisuuden. Sen jälkeen pyörää ovat testanneet espanjalaiset Ricardo Cardus ja Julian Simon, sekä itävaltalainen Michael Ranseder.

KTM:n samoin kuin muidenkin Moto2-luokan tiimien osalta kyse on nimenomaan pyörän rungosta. Honda on toimittanut 600-kuutioiset moottorit motokakkosiin sen ensimmäisestä kaudesta, eli 2010 alkaen. MotoGP-sarjaa hallinoivan Dornan ja Hondan nykyinen sopimus ulottuu tältä osin kauteen 2018.

– Nämä ovat Moto2-luokan säännöt, Pierer kuittaa tilanteen.

Pierer näkee yhden moottorintoimittajan kuviossa myös etunsa.

– Moto2 on sen myötä luokkana erittäin tasainen ja jännittävä.

– Se on myös erittäin tärkeä matkalla MotoGP-luokkaan. Jack Milleristä on nähnyt sen, kuinka kauan sopeutuminen vie, jos kuljettaja nousee Moto3:sta suoraan MotoGP:hen. Se on liian iso hyppy, Pierer arvioi.

Täysin poissuljettu ajatus ei ole sekään, että KTM:stä tulisi Moto2-luokan moottorintoimittaja kaudesta 2019 alkaen.

– Meiltä ei ole kysytty sitä. Mutta jos kysytään, niin keskustelemme asiasta Dornan toimitusjohtaja Ezpeletan (Carmelo) kanssa. Keskitymme nyt kuitenkin MotoGP-luokan projektiimme, jossa riittää tässä vaiheessa ihan tarpeeksi haastetta.