Niklas Ajo ajoi KTM:n tehdaspyörällä Moto3-luokan kuudenneksi ja Mika Kallio Kalexilla Moto2-luokan kymmenenneksi kovimman ajan. Lisäksi Aki Ajon johtaman suomalaistalli Ajo Motorsportin saksalainen paluumuuttaja Sandro Cortese hallitsi alusta loppuun uuden Moto3-luokan tapahtumia.
KTM:n tehdastiimiä Moto3-luokassa edustavan Ajo Motorsportin päällikkö ei anna testimenestyksen kuitenkaan sokaista kokonaiskuvaa.
Aki Ajo tietää kymmenen täysipainoisen MM-kauden ja kahden maailmanmestaruuden tuomalla vankalla kokemuksella tasan tarkkaan sen, että kausi 2012 on vasta alkuvaiheessaan, eikä aika ole vielä kypsä pitemmälle vedettäville johtopäätöksille.
– Olemme ajaneet MM-sarjan kuljettajiemme voimin nyt viisi hyvää testipäivää yksityistesti mukaan luettuna. Pitää kuitenkin muistaa, että olemme sittenkin vasta niin alkuvaiheessa uudessa luokassa. Keskitymme jatkossakin vain omaan tekemiseemme ja olen luottavainen koko KTM-projektin osalta, toteaa Ajo.
– Tiedämme noin kuukauden kuluttua tarkemmin sen, missä olemme muihin nähden, jatkaa Ajo.
Hondalta päivitetty
moottori maaliskuussa
MotoGP-sarjan paluuseen mittavasti panostava KTM paiskii rajusti töitä prototyyppipyörän kehitystyön kanssa, mutta muutkaan ja tässä tapauksessa Honda etulinjassa, eivät lepää suinkaan laakereillaan.
Valencian testeissä tahtipuikkoa heiluttaneeseen KTM:ään on luvassa taas päivitystä ja uusia osia, kun seuraava testijakso ajetaan tulevasta torstaista lauantaihin vuorostaan Jerezissä.
KTM:n kilpailutoiminnan johtaja Pit Beirer pitää omalta osaltaan huolen siitä, että kilpailuosasto Itävallan Mattighofenissa pysyy alati valppaana.
– Olemme tehneet tämän projektin kanssa todella kovaa työtä viime kuukaudet. Valencian testit ovat tarjonneet meille paljon hyvää dataa, joka luo pohjaa pyörän edelleen kehittämiseen, sanoo Beirer.
Ajo seuraa kiireiltään ja terävällä syrjäsilmällä toki myös muiden tekemisiä. Hän osaa olla visusti varuillaan viimeistään sen jälkeen, kun espanjalainen Honda-kuljettaja ja viime kauden piikkiluokan sensaatio Maveric Vinales vetäisi Valencian testien päätöspäivänä enää kahden kymmenyksen päähän Cortesesta.
– Honda kehittää selkeästi pyöräänsä. Tiedämme, että Hondalta on tulossa maaliskuun aikana lähes kokonaan päivitetty moottoriversio.
Repsolin tukemien kuljettajien kovaan kastiin Casey Stonerin, Dani Pedrosan ja Marc Marquezin rinnalle viikolla nostettu Vinales puolestaan tietää, että hän on tässä vaiheessa takaa-ajaja ja KTM-kuljettajat Cortesen johdolla takaa-ajettuja.
– Olin talven jäljiltä vielä vähän ruosteessa Valencian testien ensimmäisenä päivänä, mutta sen jälkeen kaikki kulki taas jo paljon paremmin. Keskityimme lähinnä rungon ja jousituksen säätöihin ja olen todella iloinen siitä, mitä saimme Valenciassa aikaan.
Vinalesin mukaan vastaava työ saa jatkoa Jerezissä, jossa muilla ei ole nähtävästi ainakaan vielä asiaa yltää KTM:n tarjoamiin huippunopeuksiin.
– Hondan moottori kaipaa kehitystä. Pyörän kiihtyvyys ei ole vielä riittävä ja meiltä puuttuu huippunopeutta parin kilometrin verran. Mutta ei hätää, sillä potentiaalihan tuossa moottorissa riittää, tuikkaa Vinales.
Kaikilla luokilla jäljellä vielä
kuusi virallista testipäivää
Kilpavarustelu ja kehitystyö käy kovilla kierroksilla MotoGP-sarjan kaikissa kolmessa luokassa, joissa homman nimi on tämä: Moto3:ssa KTM vs. Honda, Moto2:ssa Kalex vs. Suter ja MotoGP:ssä Honda vs. Yamaha – nosteessa olevaa Ducatia unohtamatta.
Kaikilla on jäljellä vielä kuusi virallista testipäivää, ennen kuin MM-kausi jyrähtää käyntiin Losailin aavikkoradalla käytävillä iltakilpailuilla 8. huhtikuuta Qatarissa.
MotoGP-luokan seuraavat testit odottavat vuoroaan 28. helmikuuta-1. maaliskuuta Sepangin radalla Malesiassa. Samaa baanaa kierrettiin puolitoista viikkoa sitten ennätysvauhtiin innostuneen hallitsevan maailmanmestarin Stonerin johdolla.