Aki Ajo: MotoE on kuljettajille hyvä näyteikkuna – Niki Tuuli on valmis kuljettaja mihin tahansa MotoGP-luokkaan

Toista kauttaan Avant Ajo MotoE-tiimissä aloittava Niki Tuuli tavoittelee jälleen kärkisijoituksia luokassa. Tallipäällikkö Ajon mukaan MotoE-luokka ja siinä menestyminen toimii näyteikkunana ja avaa ovia myös muihin luokkiin.

Viime kaudella Niki Tuuli ja tallipäällikkö Aki Ajo tekivät historiaa, kun Tuuli vei nimiinsä kaikkien aikojen ensimmäisen MotoE-luokan paalupaikan sekä voiton Sachsenringillä ajetussa kilpailussa. Mestaruushaaveet saivat kovan kolauksen sarjan kolmannessa osakilpailussa Misanossa, jossa Tuuli kaatui ja loukkaantumisen seurauksena sarja jäi hänen osaltaan siihen.

Aki Ajolta kuultiin harvinaista tekstiä tiimin tämän kauden julkistustilaisuudessa, kun yleensä varovasti kuljettajiensa kykyjä arvioiva Ajo ylisti Niki Tuulen tasoa julkisesti sanomalla, että tämä on tällä hetkellä valmis kuljettaja mihin tahansa MotoGP-luokkaan (MotoGP, Moto2, Moto3)

Tuulen motivaatio on jälleen vahva ja imatralainen on toipunut Misanon loukkaantumisesta niin fyysisesti kuin henkisesti

-Ei niitä luita siellä Misanossa kukaan muu rikkonut kuin minä itse. Ajoin koko alkukauden jatkuvasti kolmen kärjessä ja riskejä tuli ehkä otettua liikaakin, sanoo Tuuli.

Tämän kaiken Tuuli sanoo harkiten ja rauhallisesti. Asioita on loukkaantumisesta toipuessa ja kroppaa kuntoututtaessa ollut selvästikin aikaa harkita ja uuteen kauteen lähdetään entistä vahvempana.

Tuulen takuumiehenä tiimissä on Matti Kiiveri. MotoE-tiimissä sallitaan jokaiselle kuljettajalle vain kaksi taustahenkilöä, joista toinen vastaa tekniikasta ja toinen datasta. Kiiverin vastuulla on Tuulen pyörän tekniikka.

-Meillä myös datamiehellä on mekaanikkotausta, joten hän tarvittaessa auttaa jos minulle tulee kiire esimerkiksi harjoituksissa sattuneen kaatumisen jäljiltä pyörää korjatessa, sanoo Kiiveri.

Kaatumisesta johtuvan täydellisen kalustomenetyksen varalta järjestäjillä on olemassa muutama varapyörä, josta kuljettajalla on tällaisessa tilanteessa mahdollisuus saada kilpailuun toinen pyörä käyttöönsä. Sääntöjen mukaan jokaisella kuljettajalla on samanlainen Energica Motor Companyn toimittama pyörä alla, ja siihen sallittavat muutokset ovat todella pieniä.

-Esimerkkinä jalkatappien kiinnnityksissä on eroja ja viime vuonna rakensin Nikin pyörän vasempaan kahvaan ”skootterijarrun”. Siinäpä se melkein on.

Kiiverin mukaan Tuulen pyörän painoksi punnittiin viime kaudella 261 kiloa, mikä on riittävän lähellä luokan 260 kilon minimipainoa. Pyörässä on myös lisäpaino siltä varalta, että jos järjestäjät asentavat pyörään kisan ajaksi kamerakalustoa, niin lisäpaino poistamalla pyörän paino pysyy ennallaan.

Pyörien tehoksi ilmoitetaan 160 hevosvoimaa ja vääntöä niissä on 200 newtonmetriä. Huippunopeus on 270 kilometriä tunnissa. Kilpailuissa ajetaan radan pituudesta riippuen 6-8 kilpailukierrosta.

-Kilpailun pituus määräytyy akkukapasiteetin mukaan. Kilpailun aikana akkujen varaus laskee lähelle 30 prosentin tasoa, mutta ei sen alle. Jos mentäisiin tämän rajan alle, niin akkujen välillä on silloin jo eroja miten ne varaustaan luovuttavat. Se ei tietenkään olisi kilpailun kannalta järkevää, että voittoa ratkaistaessa pyörät muuttuisivat viimeisellä kierroksella epätasaväkisiksi, valottaa Kiiveri.

Kausi 2020 aloitetaan Jerezissä ja muut kilpailut ajetaan Assenissa, Red Bull Ringillä, Misanossa ja Valenciassa. 

Lue myös:

Uusin numero