Aki Ajo kehuu MM-kärkensä rautaista itseluottamusta

Montmelon rata on samalla ainoa sarjan 18 estradista, jonne Binder pystyy kurvailemaan omalla autollaan.

– Rata on aivan uskomaton ja olen onnekas siinä, että voin saapua sinne omalla autollani lentomatkan sijaan. Se ei välttämättä tunnu isolta jutulta, mutta kun kausi on niin pitkä, niin tämä on seikka, jota arvostetaan, kertoo kisakaudella Espanjassa asuva eteläafrikkalaiskuljettaja.

Kauden seitsemäntenä MM-näyttämönä perinteisesti toimivalla Montmelon radalla on mittaa 4727 metriä. Pisin suora on piirun päälle kilometrin mittainen, joten huippunopeuksissakin löytyy.

– Pidän radasta ja nautin ajaa siellä. Tunnen itseni luottavaiseksi kuuden ensimmäisen kisan ja kolmen peräkkäisen voiton myötä.

Binder oli kauden ensimmäisellä kolmanneksella itse varmuus, sillä hän saavutti jokaisessa kisassa podiumsijoituksen. Suorituksen arvoa nostaa edelleen se, että Binder hankki kauden ja samalla uransa ensimmäisen MM-osakilpailuvoiton Espanjan GP:n viimeisestä lähtöruudusta Jerezissä.

– Bradin itseluottamus on kunnossa, tyytyväinen tallipäällikkö Aki Ajo kiteyttää ässänsä väkevän vireen neljään sanaan.

Binder korosti jo viimeksi Mugellossa ajetun Italian GP:n jälkeen, että hän ei sorru ajattelemaan mittavaa pistejohtoaan, eikä varsinkaan mestaruutta.

– Pyrimme seuraamaan Kataloniassa samaa polkua ja jatkamaan töitä kuten ennenkin, tai jopa kovemminkin. Otamme kisan kerrallaan. Ei ole mitään järkeä katsoa tässä vaiheessa sen enempää MM-tilannetta, painottaa Binder.

Toistuuko tupla?

Ajo vietti vajaa kaksi viikkoa sitten Mugellossa tallipomon unelmapäivää kahden voiton myötä.

Ajo myöntää, että suomalaistallin Moto2-mestarin Johann Zarcon itseluottamus ei ole ollut vielä aivan yhtä rautainen kuin viime kaudella, joten Mugellon upea ykkössija irtosi siinäkin mielessä kreivin aikaan.

– Se nosti minut myös takaisin MM-taisteluun, kuittaa sarjassa neljäntenä ja 17 pistettä kärjen takana oleva Zarco.

Zarcolla on varsin hyviä muistoja Katalonian GP:stä, jossa hän ajoi viime vuonna paalupaikalta voittoon. Tosin menneitä ei sen suuremmin kannata muistella.

– Tämä on erilainen kausi. Minun pitää unohtaa viime kausi ja pyrkiä löytämään taas se paras mahdollinen fiilis ajamiseen heti ensimmäisistä harjoituksista lähtien. Pidän radasta ja erityisesti sen nopeimmasta osiosta. Lisäksi Barcelonaan saapuu yleensä aina paljon kannattajiani eteläisestä Ranskasta, koska se on heille itse asiassa lähempänä kuin Le Mans. Tämä on kuin sarjan toinen kotikisani, Zarco myhäilee.
 

Uusin numero