Ajon tiimin Kentia hehkutetaan brittien kirkkaimmaksi tähdeksi

Tetburysta kotoisin olevaa 18-vuotiasta Kentia pidetään sumuisen saarivaltakunnan kenties kovimpana lupauksena. Siitäkin huolimatta, että GP-sarjasta löytyy toki tukku muitakin nopeita brittejä, MotoGP-luokan talvitesteissä mainiossa vauhdissa ollut Cal Crutchlow, kuninkuusluokkaan ensi kaudella Moto2:sta nouseva Bradley Smith ja Ducatin kiikarissa oleva Mika Kallion tiimikaveri Scott Redding.

Barry Sheenen Suzuki-tiimikaverina aikoinaan kuninkuusluokassa kilpaillut ja nykyisin BBC:n kommentaattorina toimi Steve Parrish nostaa hänkin esiin nimenomaan Kentin, jonka eräänlaisena mentorina tallipäällikkö Ajon lisäksi toimii uransa käsivamman vuoksi lopettanut entinen MotoGP-kuljettaja James Toseland.

– Toivon, että Cruthclow, Redding ja Smith nousevat korkealle, mutta näen Kentin kirkkaimpana tähtenä.

– Pidän hänen tyylistään.  Hänellä on kaikki ainekset menestykseen. Dannylla on oikea asenne, hän on nälkäinen ja lisäksi hän on myös varsin kypsä kilpailija ikäisekseen, Parrish luonnehtii Kentia.

Kentin katse podiumilla

Ajo Motorsportin riveihin viime vuonna pitkällä sopimuksella siirtynyt Kent ajoi kaudella 2011 piikkiluokassa parhaimmillaan neljänneksi Jerezin osakilpailussa. MM-pisteissä hän oli 11:s. Kaikki ennusmerkit viittaavat siihen, että Roger Burnettin manageroiman nuorukaisen uran nousukiito jatkuu.

– Paketti on erittäin hyvä: KTM tehtaan tuki ja Ajo Motorsport, joka voitti kaksi kertaa 125-kuutioisten luokan maailmanmestaruuden. En ota paineita menestyksestä, mutta uskon, että minulla on erittäin hyvät mahdollisuudet taistella podiumsijoituksista säännöllisesti, sanoo Kent.

Moto3-luokan 250-kuutioinen nelitahtipyörä istuu Kentin käteen.

– Pidän Moto3:sta enemmän 125-kuutioiseen verrattuna. Ajotyyliä pitää muuttaa lähinnä moottorijarrutuksen johdosta, mutta se on sopinut minulle. Moto3:ssa ei tarvitse käyttää etujarrua aivan yhtä paljon ja se helpottaa ajamista mutkissa.

– Pystyn pitämään yllä paljon parempaa mutkanopeutta kuin 125-kuutioisissa. Kaasun voi avata aikaisemmin ja olen varsinkin mutkien keskivaiheilla tuntuvasti aiempaa nopeampi, vahvistaa Kent.

Moto3-luokan kuljettajille on edessään vielä yksi, Jerezissä 19.-21. maaliskuuta ajettava testijakso ennen 8. huhtikuuta Qatarissa käynnistyvää MM-kautta.