Ajon suojatin on aika lunastaa lupauksensa: lähteekö letti?

Brnosta kotoisin oleva, reilun kuukauden kuluttua 19 vuotta täyttävä tshekkikuljettaja Hanika saavutti kaudella 2013 arvostetun Red Bull MotoGP Rookies Cupin mestaruuden.

Avauskausi huippukovassa MM-sarjassa merkitsi kuitenkin kaikkea muuta kuin jo tovin tutuksi käynyttä paistattelua menestyksen aallonharjalla.

Sarjasta jäi plakkariin 18. korkeimmat MM-pisteet ja yksittäisenä parhaana yhdeksäs sija Malesian GP:ssä. Aika-ajoissa nuorukainen oli terävimmillään Saksassa: neljäs.

Rookie-kaudelta uskallettiiin odottaa enemmän, sillä tavoitteena ollut tulokastittelikin karkasi kauas italialaisen Enea Bastianin hahmossa.

Voittotaistelussa on mukana
parhaimmillaan 10-15 kuskia

Portugalilaisen Miguel Oliveiran ja eteläafrikkalaisen Brad Binderin kanssa Red Bull KTM Ajo-tiimin kuljettajatrion muodostava Hanika tietää, että jatkossakaan ei ole luvassa yhtään sen helpompaa.

Päinvastoin. Motokolmosissa kolistellaan katteita entistäkin hurjemmalla joukolla.

– Kaudesta 2015 tulee äärimmäisen vaikea ja kilpailu on kenties jopa kovempaa kuin viime vuonna. Kärkiryhmässä ajaa 10-15 vahvaa kuljettajaa. Luvassa on aivan varmasti tiukkoja ja kovia taisteluja. Pystyn kamppailemaan podiumsijoituksista, kunhan säilytän itseluottamukseni, Hanika tilittää tuntojaan Speedweekissa.

Sitä itseluottamusta ja ennen kaikkea paljon arvokasta oppia ammenttiin viime kaudella, jolloin moni rata oli Hanikalle vielä täysin uusi tuttavuus.

– Pystyn nyt ajamaan kovaa ilman aiemmin koko ajan läsnäollutta kaatumisen riskiä.

Honda on pitänyt KTM:n
visusti varjossa testikaudella

Moto3-luokan kuljettajilla on edessään vielä yksi testijakso Espanjan Jerezissä, ennen kuin kausi jyrähtään käyntiin maaliskuun viimeisenä viikonloppuna Losailin radalla Qatarissa.

Hanika sijoittui Jerezin edellisellä testijaksolla nopeimpana KTM-kuljettajana seitsemänneksi. Muita KTM:llä kiitäviä kuskeja ei sitten kärkikymmenikössä nähtykään. Hanikan edellä hääri peräti kuusi Hondaa ja yksi Mahindra.

Honda on hallinnut talvitestejä ranskalaisen teinitähden Fabio Quartaron johdolla suvereeniin malliin. Täysin uudella ja lähinnä rungon säätöjen osalta parannuksia kaipaavalla pyörällä liikkeellä olevan KTM:n taholta on kuitenkin viestitetty, että aihetta suurempaan huoleen, eikä varsinkaan paniikkiin ole.

Samaa alleviivaa myös Hanika kokonaisuus kirkkaana kypärässään.

– Kierrosajat eivät ole olleet meille se tärkein juttu testeissä. Olemme työskennelleet perussäätöjen kanssa, jotka istuvat nyt ajotyyliini.

Toivon mukaan aurinkoisessa Andalusiassa 17.-19. maaliskuuta ajettava MM-kenraali tarjoaa tarkempia suuntaviivoja varsinkin alkukaudelle.