Ajon ikä riittää jo LeMansissakin

– Ja tällä kertaa myös ikä riittää kilvanajoon Ranskassa, heittää kaksi viikkoa sitten Portugalin Estorilissa 125-kuutioisten luokan MM-pistetilinsä avannut 16-vuotias Ajo.
Ajo on joutunut toistaiseksi tutustumaan 4180 metrin mittaiseen, kovia jarrupaikkoja sisältävään rataan lähinnä videoita silmäillen, sillä hänellä ei ollut vielä kaudella 2008 asiaa Le Mansiin silloin ajamansa Red Bull Rookies Cupin merkeissä.
– Minulla oli niihin aikoihin ikää 13 vuotta ja ainakin silloin Ranskan laista löytyi sellainen pykälä, joka esti kilpailemisen niin nuorelta kaverilta. Ikää piti olla vähintään 14 vuotta, josta minulta puuttui tuolloin vajaat kaksi kuukautta.

Pää kylmänä kohti uusia haasteita

Säänvaihteluille tunnetusti altis Le Mans lukeutuu luontevasti siihen oppimisprosessiin, jonka MM-sarjan ensikertalaisen on käytävä läpi määrätietoisin mielin. Kuljettajat pitävät pääsääntöisesti syheröstä radasta ja erityisesti siellä vallitsevasta ilmapiiristä.
– Rata vaikuttaa videolta katsottaessa erilaiselta moniin muihin verrattuna. Tositoimissa sen luonteen näkee ja kokee sitten perjantain ensimmäisessä harjoituksessa, joka kulkee vielä pitkälti radan opettelun merkeissä. Siitä se sitten lähtee, toteaa Ajo rauhallisesti.
Alkukausi in osoittanut, että Ajo on nopea oppimaan uusia estradeja.
Hän sijoittui Estorilin kisassa 14:nneksi ja tähän mennessä paras aika-ajosijoitus (16) heltisi kauden avauksessa Losailin valaistulla aavikkoradalla Qatarissa. Tosin pieniä virheitäkin on mahtunut luonnollisesti mukaan matkaan.
– On pidettävä mielessä se, että tässä vaiheessa uraa en saa odottaa itseltäni vielä liikaa. Sorruin ehkä vähän siihen vielä Qatarissa ja Espanjan Jerezissä, tuumii Ajo.

Pisteet toivat itseluottamusta

Ajo ei halua pitää sen suurempaa ääntä epävakaisessa Estorilissa ajetuista ensimmäisistä MM-pisteistä. Pistetilin korkkaaminen merkitsi enemmänkin yhtä askelta lisää nousujohteisella uralla.
– Pisteillä oli tietenkin myös se merkitys, että ne toivat lisää itseluottamusta. Nyt on tavallaan helpompi lähteä seuraaviin kisoihin ja hakemaan pinnoja lisää.
Ajo käynnistää sunnuntaina huipentuvan Ranskan GP-viikonvaihteen niillä säädöillä, joihin saksalaisen Interwetten-tiimin Aprilia-pyörä jäi Portugalissa.
– Perjantain harjoituksiin mennään varmaankin aikalailla Estorilin säädöillä ja lähdetään sitten siitä kehittämään pyörää vertaillen samalla tiimin aiemmilta vuosilta Le Mansista keräämää tietoa, kertoo uransa viidenteen MM-osakilpailuun valmistautuva valkeakoskelaisnuorukainen.
Ajoa kuusi vuotta vanhempi Nicolas Terol johtaa piikkiluokan MM-sarjaa maksimipistein. Neljättä peräkkäistä voittoaan jahtaava espanjalaiskuljettaja saavuttaa Le Mansissa 100 GP:n merkkipaalun. Terol sijoittui viime vuonna Ranskan osakilpailussa toiseksi maanmiehensä Pol Espargaron takana.

* 125-kuutioisten luokan aikataulu Le Mansissa

Perjantai 13.5.
1. vapaa harjoitus klo 10.15-10.55
2. vapaa harjoitus klo 14.15-14.55

Lauantai 14.5.
3. vapaa harjoitus klo 10.15-10.55
Aika-ajo klo 14.00-14.40

Sunnuntai 15.5.
Warmup klo 9.40-10.00
MM-osakilpailu 4/17 klo 12.00

* Le Mansin ratainfo
Pituus: 4180 metriä
Leveys: 13 metriä
Mutkat vasemmalle: 4
Mutkat oikealla: 9
Pisin suora: 674 metriä
Valmistunut: 1966
Modifioitu: 2008

* 125-kuutioisten luokan ennätykset
Nopein kierros: Sergio Gadea Espanja (2008) Aprilia, 1.43,515
Rataennätys: Marc Marquez Espanja (2010) Derbi, 1.43.787
Paalupaikkaennätys: Sergio Gadea Espanja (2008) Aprilia, 1.43,515
Huippunopeus: Stefan Bradl Saksa (2008) Aprilia, 225.3 km/h

* Kauden 2010 kilpailun kärkikolmikko
1) Pol Espargaro Espanja, Derbi, 2) Nicolas Terol Espanja, Aprilia, 3) Marc Marquez Espanja, Derbi.

* 125-kuutioisten luokan tilastotärppejä Le Mansiin:
– Niklas Ajo on ajanut urallaan neljä MM-osakilpailua. Edellisessä osakilpailussa Estorilissa MM-pistetilinsä avannut Ajo kilpailee ensimmäistä kertaa Le Mansissa.
– Nicolas Terol on voittanut kauden kolme ensimmäistä osakilpailua. Jos hän voittaa myös Ranskassa, niin hänestä tulee sitten vuoden 1987 ja Fausto Gresinin seuraava piikkiluokan kuljettaja, joka on vienyt nimiinsä kauden kaikki neljä ensimmäistä osakilpailua.
– Terol on sijoittunut viime kausi mukaan luettuna 12 kisassa putkeen podiumille. Sama määrä pätee myös eturivin lähtöpaikkoihin. Terol ajoi uransa ensimmäinen paalupaikan viime vuonna juuri Le Mansissa.
– Terol debytoi MM-sarjassa villin kortin kuljettajana Valenciassa vuonna 2004. Hänelle tulee Ranskassa täyteen 100 GP:tä. Vastaavan rajapyykin piikkiluokassa hänen maanmiehistään ovat saavuttaneet Emilio Alzamora, Sergio Gadea, Joan Olive, Jorge Martinez, Pablo Nieto ja Angel Nieto.
– Kotikisaansa valmistautuva Johann Zarco on ajanut kahdessa edellisessä kisassa Jerezissä ja Estorilissa molemmissa kolmanneksi. Le Mansissa ei ole nähty ranskalaiskuljettajaa podiumilla sitten vuoden 2008, jolloin Mike Di Meglio voitti kisan. Di Meglio voitti samana vuonna Ajo Motorsportin riveissä maailmanmestaruuden.
– Efren Vazquez teki viime kaudella Le Mansissa komean nousun. Hän lähti kisaan 12. starttiruudusta leikaten maalilinjan neljäntenä espanjalaisten maanmiestensä, eli Pol Espargaron, Nicolas Terolin ja Marc Marquezin takana.
– MM-pisteissä kolmantena oleva Jonas Folger ajoi uransa ensimmäisen podiumsijoituksen vuonna 2009 sijoittumalla Le Mansissa toiseksi. Folgerille kyseinen kisa oli silloin vasta kymmenes MM-osakilpailu.
– MM-pisteissä toisena oleva Sandro Cortese on ollut kauden kolmen ensimmäisen osakilpailun aika-ajoissa aina kahden nopeimman nipussa. Cortese sijoittui viime vuonna Le Mansissa kuudenneksi. Se on toistaiseksi hänen paras sijoituksensa Ranskassa.
– Sergio Gadea otti piikkiluokan neitseellisen MM-osakilpailuvoittonsa vuonna 2007 Le Mansissa. Seuraavan vuonna hän ajoi Ranskassa paalulle, mutta sijoittui sadekelin kaksijakoisessa kisassa kaamean startin jäljiltä vasta sijalle 20.