Ajo terävässä iskussa Saksaan

Ensi tiistaina 18 vuotta täyttävällä Ajolla on alla kauden tähän mennessä paras GP-viikonvaihde. Ajo kiirehti KTM-pyörällään viime lauantaina Hollannin Assenissa kahdeksanneksi irrottuaan terävästi liikkeelle viidennestä starttiruudusta.

– Assenin varaan ei voi kuitenkaan laskea mitään. Oikeastaan Assen on jo pyyhitty pois mielestä. Edessä on taas täysin uusi kisa erityyppisellä radalla, tähdentää Ajo.

Hollannista jäi joka tapauksessa hyvä maku suuhun ja samalla sopivasti edelleen myös nälkää hektisen kesäkauden seuraaviin haasteisiin, joihin Saksan lisäksi heinäkuun puoliväliin mennessä lukeutuu myös Italian GP Mugellossa.

– Olihan se ehjästi kulkenut Assenin viikonvaihde minulta ihan hyvä. Mutta täytyy vain uskoa ja luottaa siihen, että yhä parempaa on vielä luvassa. Saksassakin tärkeintä on parantaa tasaisesti suoritusta harjoitus kerrallaan kohti aika-ajoa ja sunnuntain kisaa. Lähtökohta on se, että pyritään pitämään Sachsenringillä se sama taso, jonka saavutin Assenissa.

Ajolla on edessään
kauden lyhin rata

Chemnitzin kaupungin läheisyydessä sijaitseva Sachsenringin rata on ainoastaan 3671 metrin mittainen.

Sarjan lyhimmällä, eli USA:n Laguna Secan radalla on mittaa 61 metriä vähemmän. Korkkiruuvimutkastaan tunnettu Laguna tosin toimii perinteisesti vain MotoGP-luokan kilpailun näyttämönä.

– Sachsenringin radan alku on aika hidasta, mutta sen jälkeen alkaa löytyä sopivasti jo nopeampaa paikkaa. Radan 13 mutkasta kymmenen kaartaa vasemmalle. Se tuo oman haasteensa renkaille molemmin puolin. Varovainen pitää olla, sillä renkaan oikea puoli ei lämpene välttämättä riittävästi, toteaa viime kaudella Sachsenringin 125-kuutioisten luokan kilpailussa kymmenenneksi sijoittunut Ajo.

Viimeksi ajettu Assenin kisa oli hupputasainen, minkä myös tilastot vahvistavat. Assenissa 15 nopeinta kuljettajaa mahtuivat 12,533 sekunnin sisään. Sarjan pienimmän luokan historiassa on vallinnut tältä osin tiiviimpi tunnelma vain kaksi kertaa aikaisemmin, eli 1998 Barcelonassa ja vuotta myöhemmin Mugellossa.

– Luvassa on varmasti taas kova kilpailu, mutta ei ehkä aivan yhtä tiivis kuin viime lauantaina. Sachsenring on lyhyempi rata, mutta siellä on helpompi saada eroja aikaan, koska paikkoja imuapuun ei ole tarjolla vastaavasti kuin Assenissa, tuumii Ajo.

Saksan GP ajetaan nyt 15. kertaa Sachsenringin radalla. Sachsenring säilyy myös jatkossa MotoGP-kartalla tuoreen, vuoteen 2016 ulottuvan sopimuksen myötä.

* Moto3-luokan aikataulu Saksan GP:ssä:
Perjantai 6.7.

Klo 10.15-10.55, 1. vapaa harjoitus
Klo 14.15-14.55, 2. vapaa harjoitus
Lauantai 7.7.
Klo 10.15-10.55, 3. vapaa harjoitus
Klo 14.00-14.40, aika-ajo
Sunnuntai 8.7.
Klo 11.00-11.20, warm up
Klo 15.30 MM-osakilpailu 8/17

* Sachsenringin ratainfo
Pituus: 3671 metriä
Leveys: 12 metriä
Mutkat vasemmalle: 10
Mutkat oikealle: 3
Pisin suora: 700 metriä
Valmistunut: 1996
Modifioitu: 2003

* Moto3-luokan tilastotärppejä Sachsenringille
– Viime vuonna silloisen 125-kuutioisten luokan voittajaa ei saatu Saksan GP:ssä selville edes maalikamerakuvasta. Voittajaksi julistettiin Hector Faubel sen nojalla, että hän oli ajanut kisassa Johann Zarcoa kovemman kierrosajan.
– MM-sarjaa seitsemän pisteen erolla Sandro Corteseen johtava Maverick Vinales ajoi viime kaudella piikkiluokan paalupaikalle Sachsenringillä. Kisassa hän sijoittui kolmanneksi. Vinales on voittanut tällä kaudella neljä osakilpailua, joista kolme viimeistä peräjälkeen.
– Cortese sijoittui Sachsenringillä kolmanneksi kaudella 2010. Se on tähän mennessä hänen paras sijoituksensa kotiyleisön edessä. Viime vuonna Cortese nousi 15. lähtöruudusta kahdeksanneksi. Cortese on ainoa Moto3-luokan kuljettaja, joka on ajanut kuluvalla kaudella pisteille kaikissa osakilpailuissa.
– Faubel ei ole viime vuoden voittonsa jälkeen podiumille enää noussut. Hän on silti Moto3-luokan nykykuljettajista ainoa, joka on urallaan ajanut voiton Sachsenringillä.
– Zulfahmi Khairuddin on tehnyt tällä kaudella jo pariinkiin otteeseen malesialaista rr-historiaa. Sitä tehtiin lisää viime lauantaina, kun hän ajoi Assenin kilpailun nopeimman kierrosajan.

Uusin numero