Ajo painottaa Zarcolle rentoutta mestaruustaisteluun

– Meillä on jo varma MM-hopea hallussa ja olen siihenkin tyytyväinen,
mutta periksi ei anneta ikinä. Loppuun asti painetaan, painottaa
tallipäällikkö Ajo.

Espanjalaiskuljettaja Nicolas Terol johtaa sarjaa 20 pisteen erolla
Avant-AirAsia-Ajo-tiimin ranskalaiseen Johann Zarcoon Valenciaan
tultaessa. Zarcon ainoa mahdollisuus mestaruuteen piilee siinä, että hän
tervehtii ruutulippua voittajana ja Terol ei yllä 12. sijaa korkeammalle
kotiyleisönsä edessä.

Terol hypisteli mestaruuspalloa jo vajaat kaksi viikkoa sitten
Malesiassa, mutta Zarco riisti sen tyylipuhtaasti hänen käsistään
ohittamalla viimeisellä kierroksella ajovirheen tehneen espanjalaisen.

– Paineet ovat täysin Terolilla ja mestaruuden osalta kaikki on vielä
auki. Pitää muistaa, että ajovirheet ja tekniikkamurheet lukeutuvat
nekin tämän lajin luonteeseen, toteaa Ajo.

Ajon ohje ässälleen: ”Lähde nautiskelemaan”

Terävän pelisilmän omaava Ajo on toisaalta pyrkinyt pudottamaan
mahdollisten paineiden viimeisetkin rippeet Zarcon harteilta.

– Olen tähdentänyt hänelle rentoutta ja sanonut, että lähde
nautiskelemaan radalle. Sitä kautta Johannille tarjoutuu parhaat
mahdollisuudet ajaa voitosta.

Entisen formulatähti Jean Alesin taustajoukoissaan omaava Zarco on
puhjennut lopullisesti kukkaansa Ajon ohjauksessa ja suomalaistallin
riveissä.

Cannes’ssa 20 vuotta sitten syntynyt Zarco on ajanut tällä kaudella
uransa ensimmäisen podiumsijoituksen huhtikuussa Jerezissä, ensimmäisen
paalupaikan heinäkuussa Mugellossa ja ensimmäisen voittonsa lokakuussa
Motegissa. Nousujohteisen saldon kruunaa uran ensimmäinen MM-mitali,
jonka väri on siis vielä avoin.

Barcelonassa täyden pistepotin aikasakon vuoksi menettäneen ja
Sachsenringin ykkössijan samalla ajan voittajan kanssa hävinneen Zarcon
valttina on ollut nopeuden ohella pettämätön tasaisuus.

Zarco on sijoittunut kaikissa 16 osakilpailussa kuuden nopeimman
joukkoon terävöityen kauden jälkimmäisellä puoliskolla yhä vahvempaan
iskuun. Hän on jäänyt yhdeksässä viimeisessä osakilpailussa vain kerran
podiumin ulkopuolelle sijoituttuaan Indianapolisissa viidenneksi.

– Käy loppupisteissä sitten miten tahansa, niin paras tapa päättää tämä
kausi on taistella voitosta, muotoilee Ajo.

Zarcon Derbi-tiimikavereista espanjalainen Efren Vazquez on pisteissä
seitsemäntenä ja malesialainen Zulfahmi Khairuddin 17:ntenä ennen
viimeistä osakilpailua. Red Bull Ajo Motorsportin Aprilia-kuljettajista
saksalainen Jonas Folger on puolestaan kuudes ja britti Danny Kent 11:s.
Ajo Motorsportin vauhdikkaan viisikon kokonaispanos on kauttaaltaan
varsin vahva.

Moto3 pyyhkii piikkien hetkellisen haikeuden

Aikansa kutakin, eli nelitahtisia ja 250-kuutioisia voimanlähteitä
moottoreinaan käyttävä Moto3-luokka vyöryy ensi kaudella MM-sarjaan 125-
kuutioisten tilalle.

– Viimeinen piikkiluokan kilpailu tuo varmasti tiettyä haikeutta
tullessaan, sillä olemme tehneet siksi pitkään töitä kaksitahtisten
pyörien kanssa. Meille jää paljon hyviä muistoja 125-kuutioisista, Ajo
viittaa tässä vaiheessa ensisijaisesti vuosien 2008 ja 2010
maailmanmestaruuksiin, jotka olivat ranskalaisen Mike Di Meglion sekä
espanjalaisen Marc Marquezin käsialaa.

Kymmenettä täysipainoista MM-kauttaan tallipäällikkönä päättelevä Ajo on
kuitenkin samalla jo virtaa täynnä tulevan osalta.

– Moto3:sta tulee hieno ja seurattu luokka, joka tuo tuoreen
tuulahdukseen koko sarjaan.

Ajo Motorsport operoi uudessa luokassa paluun GP-sarjaan tekevän
maineikkaan KTM:n tehdastallina.

– Haaste on kova ja töitä vielä paljon edessä, mutta meillä on hieno
projekti ja hieno pyörä, vakuuttaa Ajo.