Ajo Motorsportin Cortese tukevassa MM-johdossa Brnon radalle

Cortesen, 22, valtteina ovat olleet vauhdin ohella tasaisuus ja huippuunsa viety suoritusvarmuus. Toisen tulemisensa tallipäällikkö Aki Ajon johtamiin joukkoihin väkevästi tehnyt Cortese on ajanut KTM:n tehdaspyörällä kerta toisensa jälkeen isoille pisteille.

Red Bull KTM Ajo Factory Racing Teamin väreissä jo viisi paalupaikkaa tehtailleella Cortesella on koossa kaksi voittoa, kolme kakkos- ja neljä kolmossijaa.

Cortese on jäänyt vain kerran podiumin ulkopuolelle sijoituttuaan Hollannin osakilpailussa kuudenneksi. Sitäkin voidaan luonnehtia eräänlaiseksi torjuntavoitoksi, koska hänen lähin uhkaajansa, espanjalainen Maverick Vinales keskeytti Assenin radalla. Vinales koki saman kohtalon viime sunnuntaina Indianapolisissa, jossa Cortese kiirehti kakkoseksi.

”Jatketaan samalla linjalla”

Iästään huolimatta jo kahdeksatta kautta MotoGP-sarjassa ajava Cortese on korostanut tasaisen pistetehtailun merkitystä pitkässä sarjassa. Voitto otetaan silloin kun se on saatavilla, mutta siihen ei pyritä väkisin ja liian suurella riskillä.

– Tämä varmuus pitää pyrkiä säilyttämään jatkossakin. Ok, pistejohto on nyt ihan hyvä, mutta ei sitä sovi ajatella yhtään sen enempää. Se rauhoittaa tietyllä tavalla, mutta se ei saa suinkaan tehdä sitä liikaa. Keskittyminen ja tekeminen on pidettävä kisasta toiseen korkealla tasolla, sillä tilanteet voivat muuttua siksi äkkiä, Cortese muistuttaa 126 GP:n tuomalla kokemuksella.

Cortesella on varsin mukavia muistoja Brnosta. Hän ajoi siellä viime vuonna uransa ensimmäisen MM-osakilpailuvoiton silloisessa 125-kuutioisten luokassa.

Tallipäällikkönä kaksi maailmanmestaruutta saavuttanut Ajo painottaa pitkälti samoja asioita Cortesen kanssa.

– Jatketaan samalla linjalla, eli lähdetään tavoittelemaan kaikista kilpailuista mahdollisimman paljon pisteitä ja pyritään pitämään asiat yksinkertaisina. Mitä vähemmän nollia on sarakkeessa, sitä parempi tilanne on kauden päättyessä.

Cortese on ajanut Moto3-luokan historian ensimmäistä kautta alusta ja oikeastaan jo heti talvitesteistä lähtien kovalla itseluottamuksella. Ajon luottamus puolestaan Corteseen on järkkymätön.

– Sandro on tehnyt hyvää työtä ja ajanut erittäin järkevästi. Kokemus on tullut esiin.

Cortesen tiimikavereista Danny Kent, 18, on MM-pisteissä yhdeksäntenä ja ensimmäistä MM-kauttaan ajava Arthur Sissis, 17, sijalla 15. AirAsia-SIC-Ajo-tiimin Zulfahmi Khairuddin, 20, puhkoo lopullista läpimurtoaan hienosti kuudennella sijalla.

– Kent ajoi jälleen Indianapolisissa hyvät harjoitukset ja aika-ajon, mutta joutui antamaan kisassa kärjelle periksi. Uskon, että kunhan Danny saa kaiken kohdalleen, niin hän taistelee tällä kaudella vielä voitoista, toteaa Ajo.

Brnon hieno rata on
kuljettajien mieleen

Khairuddin on kolkutellut jo muutamaan otteeseen palkintokorokesijoituksia, jonne hänen vauhtinsa parhaimmillaan riittää. Khairuddin ajoi Indyssa kuudenneksi jääden voittajasta sittenkin vain reilut seitsemän sekuntia.

– Lähdin Indianapolisin kilpailuun pehmeämmällä eturenkaalla ja olinkin pitkään kärjen kanssa samassa vauhdissa, kunnes pari isompaa luistoa veivät luottamusta pyörään. Olen kuitenkin hirmu tyytyväinen Indyn tulokseen. Pitää muistaa, että ei saa odottaa saavansa kaikkea kerralla.

– Lähdetään jatkamaan hyvää työntekoa ja nousujohteista suoritusta Brnossa, joka lukeutuu suosikkiratoihini, alleviivaa viime vuonna Tshekin GP:n piikkiluokan kisassa yhdeksänneksi sijoittunut Khairuddin.

Brnon 5,4 kilometrin mittainen rata on kuljettajien mieleen. Se on luonteeltaan täysin erityyppinen Indianapolisiin nähden.

– Brno on yksi tämän sarjan hienoimmista radoista. Sieltä löytyy paljon korkeuseroja, haastavia kurveja ja nopeita shikaaneja. Lisäksi Brnossa on aina huippufiilis ja paljon yleisöä. Tosin tällä kertaa kisapäiväksi on luvassa sadetta, mutta onhan tässä vielä pari päivää aikaa ennusteiden muuttumiseen. Toivotaan ainakin näin, tuumii Ajo.

Niklas Ajolle tuuraja Brnoon

Espanjalaiskuljettaja Joan Olive tuuraa Niklas Ajoa saksalaistiimi TT Motion Events Racingin riveissä Brnossa.

Ajo, 18, kärsii Indianapolisin kisan jäljiltä langetettua yhden GP:n rangaistusta. Ajo palaa radalle Misanossa ajettavan San Marinon GP:n merkeissä syyskuun puolivälissä.

Olive, 27, toimii KTM:n testikuljettajana, joten pyörä on hänelle varsin tuttu.

Olive on myös varsin kokenut GP-kuljettaja, sillä hän on ajanut urallaan yhteensä 168 MM-osakilpailua.

Ajon tuuraajan osalta niistä viimeisin ajoittui toukokuun viimeiseen viikonloppuun, jolloin hän kilpaili Terrell Thienin johtaman TT Motion Events Racingin mustanpuhuvalla pyörällä Estorilin radalla Portugalissa.

Olive sijoittui Portugalissa 16:nneksi startattuaan kilpailuun lähtöruudusta 24.

Moto3-luokan aikataulu Brnon radalla 24.-26.8. ajettavassa Tshekin GP:ssä:
Perjantai 24.8.

Klo 10.15-10.55, 1. vapaa harjoitus
Klo 14.15-14.55, 2. vapaa harjoitus

Lauantai 25.8.
Klo 10.15-10.55, 3. vapaa harjoitus
Klo 14.00-14.40, aika-ajo

Sunnuntai 26.8.
Klo 09.40-10.00, warm up
Klo 12.00, MM-osakilpailu 11/17

Brnon ratainfo:
Pituus: 5403 metriä
Leveys: 15 metriä
Mutkat vasemmalle: 6
Mutkat oikealle: 8
Pisin suora: 636 metriä
Valmistunut: 1987
Modifioitu: 1996
 

Uusin numero