Ajo karistaa grammoja kropastaan ja kilpakumppaneita kintereiltään

Ajo on painellut Husqvarnan tehdaspyörällä kahdessa edellisessä osakilpailussa Argentiinan Termas de Rio Hondolla ja Espanjan Jerezissä nousujohteisesti kympin nippuun, mutta tavoitteet siintävät tottakai yhä korkeammalla.

Potentiaalia piisaa ja nälkää riittää. Jälkimmäisessä tapauksessa tosin enemmän kuvainnollisesti.

Vähemmän painoa,
enemmän huippuja

Avant Tecno Husqvarna Ajo-tiimin väreissä kilpailevalla valkeakoskelaisella on mittaa GP-kekkereihin kunnioitettavat 175 senttiä. Paino keikkuu puolestaan 62-63 kilon tietämillä.

Timmissä kunnossa olevan 19-vuotiaan nuorukaisen mielestä siinä on kuitenkin kaksi kiloa liikaa.

– Edellisissä kisoissa on menty koko ajan parempaan suuntaan, mutta minulla on ollut pieniä ongelmia huippunopeuden kanssa. Olen treenannut kovaa kotipuolessa ja pyrin pudottamaan painoni 60 kilon pintaan. Eli yritetään karistaa nyt ne kaikki viimeisetkin ylimääräiset grammat pois.

Ratamoottoripyöräily ei ole kuitenkaan mäkihyppyä, jossa kotkat ovat kuihtuneet pahimmillaan pelkäksi luuksi ja nahaksi.

– En minä ota silti mitään stressiä tuosta tavoitteena olevasta 60 kilon rajasta, mutta onhan se myös hyvää itsensä tsemppaamista. Kyse on nimenomaan kokonaisuudesta ja tämä laji edellyttää ensisijaisesti pitkäkestoista kuntoa, korostaa Ajo.

Tallikaveri taakse ja
koko kisa kärkiryhmässä

 
Ajo on noudattanut täpärästi, mutta silti kiitettävän kirjaimellisesti moottoriurheilun kirjoittamatonta peruspykälää kahdessa aiemmassa GP:ssä: pidä tallikaveri takanasi.

Kaudella 2012 kaksi MM-osakilpailuvoittoa Moto3:ssa viimeistellyt britti Danny Kent taipui Ajolle Termasilla 58 tuhannesosalla ja Jerezissä 0,489 sekunnilla.

Siitä on hyvä jatkaa Le Mansissa.

– Ranskassa lähdetään ottamaan taas sitä seuraavaa steppiä, Ajo suuntaa katseensa viiden nopeimman nippuun.

– Tai paremminkin tavoite on se, että pystyn ajamaan koko kilpailun kärkiryhmässä on siellä sitten viisi tai 15 kuljettajaa, linjaa Ajo määrätietoisesti.

Perinteitä huokuvalla ranskalaisbaanalla on mittaa vain 4185 metriä. Ominaispiirteisiin kuuluu myös se, että 13 mutkasta peräti yhdeksän kääntyy oikealle.

– Onhan se aika oikea-voittoinen rata. Siinä mielessä se muistuttaa vähän Argentiinaa, mutta kyllähän kovia jarrupaikkoja sisältävä Le Mans on sittenkin täysin erilainen kuin kauden neljä ensimmäistä näyttämöä.

Ajo ajoi viime vuonna Ranskan GP:n aika-ajossa yhdeksänneksi, mutta kisa päättyi harmittavaan keskeytykseen.

– Kisakin kulki ihan hyvin siihen asti, kunnes Fahmi (Khairuddin) kaatui edessäni. Se oli sitten siinä. Vauhdillisesti minulla on kuitenkin ihan hyviä muistoja Le Mansista.

 

Uusin numero