Ajo haluaisi siirtää Moto3:a vuodella

Kaksitahtiset ja 125-kuutioiset voimanlähteet ovat vaihtumassa vuonna 2012 nelitahtisiin ja varttilitraisiin moottoreihin. Uusi luokka kantaa nimeä Moto3.
– MotoGP-komissio keskusteli asiasta edellisen kerran kesäkuussa Assenissa. Pari komission jäsentä kertoi minulle silloin, että Moto3 korvaisi piikkiluokan tosiaankin vuonna 2012, kertoo tallipäällikkö Aki Ajo.

Yhdeksättä täysipainoista MM-kauttaan operoiva Ajo näkisi mielekkäämpänä sen, että Moto3 tulisi sarjaan mukaan vasta vuonna 2013. Ajon kanssa samaan, arvovaltaiseen rintamaan ovat liittyneet tallipäälliköiden tasolla Jorge Martinez ”Aspar” ja Arie Molenaar.
– Olemme tuoneet mielipiteemme julki Dornalle ja IRTA:lle (tallien yhdistys). Toisaalta en sitten tiedä, onko tällä enää mitään merkitystä, jos asiasta on jo ehditty päättää. Se nähdään ensi viikolla Brnossa, kun GP-komissio on taas koolla, toteaa Ajo.

Ajolla on hyvät perusteet sille, että siirtymistä Moto3-luokkaan siirrettäisiin vuodella.
– Valmistajat ovat investoineet kalliisiin 2-tahtisiin moottoreihin merkittävästi. Jos piikkiluokkaa ajettaisiin vielä seuraavat kaksi vuotta, niin se tarjoaisi aikaa investointien kuolettamiseen. Luokasta tulee tässä vaiheessa vuosi vuodelta selkeästi halvempaa muun muassa varaosien osalta, painottaa Ajo.
Tänä vuonna parrasvaloihin varttilitraisten tilalle tulleessa Moto2-luokassa on mukana useampi rungon valmistaja, mutta sovitusti vain yksi 600-kuutioisten moottoreiden toimittaja, eli Honda. Moto3-luokassa sama pätee rungon valmistajiin, mutta moottoripuolella toiminnasta on luvassa monipuolisempaa.

MotoGP-sarjaa pyörittävän Dornan päällikkö Carmelo Ezpeleta on kertonut, että pienempää luokkaa ei rajata, eikä tasapäistetä yhden moottorivalmistajan monopoliksi. Pohjat uuden luokan moottoreille löytyisivät pitkälti motocrosspyöristä.
– Nähdäkseni nämä tekniset säännöt ovat vielä ilmassa. Tuon kaiken tutkimiseen pitäisi saada mukaan enemmän asiantuntijoita, vinkkaa Ajo.

Vankan kokemuksen omaava Ajo ei allekirjoita sitä, että sarjan pienin luokka olisi vaarassa näivettyä hurjan suosion saaneen Moto2:n varjossa.
– Piikkiluokan kuljettajien määrä on laskenut tällä kaudella hieman viime syksyn vaikean taloudellisen tilanteen jäljiltä. Uskon, että ensi kaudella kuljettajia olisi taas mukana enemmän – varsinkin jos 125-kuutioisilla jatkettaisiin myös vuonna 2012.
Ajo sanoo, että hän ei oikein ymmärrä muutenkaan perusteita sille, että Moto3-luokkaan siirryttäisiin jo 2012.
– En tietenkään tyrmää sitä, mutta mielestäni voimavarat tulisi suunnata ensisijaisesti MotoGP-luokkaan, joka on kärsinyt kuljettajien vähyydestä. Kyllä se ydinongelma on siellä. Moto2-luokka voi toisaalta hyvin, mutta kyllähän sielläkin vielä riittää savottaa, sanoo Ajo.