Ajo ei antanut penaltin haitata tahtia: ”Hyvä taistelu ilman virheitä”

– Hyvä taistelu ja hyvä lopputulos ilman virheitä. Kyllä tähän tulokseen täytyy olla tyytyväinen lähtökohdat huomioon ottaen, kertoi Ajo.

Ajo lähti kauden yhdeksänteen osakilpailuun vasen pikkusormi murtuneena. Lisäksi lauantain aika-ajossa saavutettu kymmenes sija vaihtui kilpailun johdon päätöksellä 13. lähtöruutuun.

Kilpailun johto langetti peräti 11 kuljettajalle kolmen lähtöruudun rangaistuksen aika-ajossa näkemänsä hidastelun perusteella.

Penaltia terästettiin edelleen warm up-sessiossa, jossa rangaistuksen saaneet kuljettajat pääsivät viimeistelemään kisasäätöjä vain jälkimmäiset kymmenen minuuttia normaalin 20 sijaan. KTM:llä kilpaileva Ajo ehti ajaa sunnuntaiaamun sessiossa seitsemän kierrosta sijoittuen viidenneksi.

– Kyllähän tuosta kolmen lähtöruudun menetyksestä oli sittenkin enemmän harmia. Warm up’iin piti vain asennoitua sillä tavoin, että ajetaan ne kaikki kierrokset täysillä. Ehdimme kokeilla pyörässä uusia juttuja ja löysimmekin hyvät säädöt kisaan, jossa tuosta sormestakaan ei ollut onneksi mitään haittaa.

Ajo taittoi 27 kierroksen kisassa matkaa pääosin sijoilla 12-14. Onnistunut taktiikka ja loppuveto nostivat hänet viimeisen kierroksen ohituksella kympin nippuun.

– Alussa oli hieman hankaluuksia, kun pyörä täristi uusilla renkailla. Sain sen jälkeen kuitenkin hyvän vauhdin päälle ja ajoin isossa pääryhmässä vastaavia kierrosaikoja kuin muutkin kuljettajat pari GP-voittajaa mukaan luettuna. Pystyin pitämään alun hankaluuksien jälkeen saman vauhdin päällä loppuun asti ja olen erityisen tyytyväinen siihen.

Ajolle jäi silti myös jotain hampaankoloon aurinkoiselta Sachsenringiltä.

– Se jäi harmittamaan, että ryhmänne kärki pääsi vähän karkaamaan siinä vaiheessa, kun väänsin Martinin (Jorge) ja Oettlin (Phillip) kanssa. Pystyin kuitenkin lopussa kuittaamaan nuo kaverit, sillä minulla oli vähän enemmän renkaita jäljellä. Tällä radalla käännytään miltei koko ajan vasemmalle, mikä syö tietenkin renkaita. Onnistuimme säädöissä siinäkin mielessä, että saimme renkaat kestämään loppuun asti.

MotoGP-sarjan reilun kolmen viikon mittainen kesätauko ei merkitse RBA Racing-tiimin suomalaiskuljettajalle kuitenkaan kesälomaa.

– Nyt päiväksi lataamaan akkuja viileään koti-Suomeen ja sen jälkeen suuntaan helteiseen Espanjaan. Ajamme testiä Barcelonassa torstaina ja perjantaina.

Saksassa puolivälin saavuttanut sarja jatkuu vajaan neljän viikon kuluttua Indianapolisin radalla USA:ssa, jonne Sachsenringissä täysin ylivoimaisen voiton napannut britti Danny Kent lähtee vakuuttavassa pistejohdossa. Kentilla on jo peräti 66 pisteen kaula lähimpään uhkaajansa.

Ajon 21 pistettä oikeuttavat sarjassa sijaan 17.