Ajo ajaa helleaallon harjalla kohti ukkosmyräkkää Brnossa

Olosuhteet olivat keleiltään äärimmäisen haastavat Indyssä, eikä helpotusta ole luvassa Brnossakaan, mikäli lähipäivien sääennusteet pitävät paikkansa.

– Hellettä tosiaankin riittää, sillä lämpöä on ollut parhaimmillaan tuollaiset 38 astetta. Toisaalta täällä oli keskiviikkona melkoinen ukkosmyräkkä ja vastaavaa on povattu myös kisapäiväksi. No, näillä mennään, sillä keleillehän ei voi mitään, toteaa RBA Racing-tiimin KTM-kuljettaja kylmän viileästi.

Ratana 5403 metrin mittainen Brno lukeutuu paitsi kuljettajien, myös yleisön suuriin suosikkeihin. Tshekin GP:n kolmen päivän yleisömäärä tapailee parhaimmillaan 250 000 silmäparia.

– Tämä on sarjan yksi hienoimmista radoista. Nopealta radalta löytyy leveyttä ja paljon korkeuseroa, joten se poikkeaa luonteeltaan täysin Indianapolisista. Varsinkin Moto3-luokassa Brno on

tarjonnut todella kovaa taistelua johtuen osittain myös radan leveydestä.

Tshekin GP:ssä ajettiin viime kaudella MM-sarjan 67 vuoden mittaisen historian tiukin kisa, kun Moto3-luokan 15 nopeinta kuljettajaa mahtuivat 1,838 sekunnin sisään. Ajo oli silloin 12:s 1,061 sekuntia voittajan takana.

– Tähtäin on tiukasti kympin sakissa. Ei tämä rata ole minulle ainakaan siitä huonoimmasta päästä, tuumii Ajo.

Brno edellyttää pyörältä ja sen säädöiltä paljon. Balanssin on oltava kohdallaan läpi linjan.

– Huippunopeutta on löydyttävä suorille ja toisaalta voimaa riittävästi ylämäkeen. Ajolinjojen on osuttava tarkalleen kohdalleen, ettei tuhoa vauhtia, alleviivaa Ajo.

Kuljettajan on puolestaan pidettävä päänsä paahtavasta helteestä huolimatta kylmänä ja nesteytys kunnossa krampeilta välttyäkseen.

– Tästä on tulossa monessakin mielessä taatusti mielenkiintoinen viikonvaihde. Aamupäivisin näissä keleissä ajetaan ihanneolosuhteissa, mutta iltapäivällä kova kuumuus vaikuttaa tietysti pitoon, Ajo silmäilee ensisijaisesti lauantain suuntaan.

Aika-ajo ajetaan lauantaina iltapäivällä ja silloin radan lämpötila puhkoo helteessä helpostikin 50 asteen rajan.
 

Viimeisin numero