– Taitaa olla paras tulos ikinä, mitä olen ajanut Portugalissa. Yleensä täällä on mennyt kaatuiluksi ja koheltamiseksi, mutta nyt en voi olla muuta kuin todella tyytyväinen suoritukseeni, tuuletti Ahola.
Ahola sijoittui yleiskilpailussa 17 sekunnin erolla toiseksi 2-luokan jälleen voittaneen ranskalaisen KTM-kuljettaja Johnny Aubertin takana. Luokkavoitot noudattivat muutenkin lauantain kaavaa, kun espanjalaisen Ivan Cervantes sivalsi KTM:llä ison luokan ykköseksi.
Ahola kehui Remestä
Aholan lisäksi suomalaisilla ei ollut sunnuntaina asiaa palkintokorokkeelle. KTM-kuljettajista Samuli Aro jäi tosin 3-luokassa vain 2,60 ja Eero Remes vastaavasti 1-luokassa 12,50 sekuntia kolmannesta sijasta. Nilkkaansa poteva Juha Salminen oli BMW:llä 2-luokassa kuudes.
– Ok-päivä, mutta ei tämä viikonvaihde kulkenut vielä suunnitelmien mukaan. Kyllähän tavoitteet ovat ehdottomasti podiumilla,. Extreme-testi jatkui minulle hankalana Portugalissa. Jouduin antamaan yhteensä taas tuollaiset 30 sekuntia periksi extreme-testillä lopputuloksissa edelleni sijoittuneelle, laskeskeli Remes.
Ahola antoi Remekselle täyden tunnustuksen ja ymmärsi toisaalta täysin tämän vaikeudet extremellä.
– Lyhyemmillä kuljettajilla on hankalaa, jos nuo testit rakennetaan tuollaisiksi matelemalla ajettaviksi, jolloin vauhtia pitää potkia jaloilla.
Ahola johtaa luokkaansa kahden kisapäivän jälkeen kahdeksalla pisteellä KTM:llä kurvailevaan italialaiseen Simone Albergoniin. Albergoni ajoi sunnuntaina toiseksi 35,30 sekuntia suomalaisesta jääneenä.
– Päivä oli taas tosi rankka ja kyllähän Albergoni ja Remes tulivat todella lujaa varsinkin kahdella ensimmäisellä kierroksella. Pystyin venyttämään eron riittäväksi sitten kahdella seuraavalla kierroksella, kertasi Ahola ehyttä suoritustaan.
”Pussihousumies” jarrutteli Aroa
Enduro 3-luokan mestaruutta puolustava Aro joutui silmäilemään sunnuntaina Cervantesin lisäksi ranskalaisia, GasGas-pyörällä etenevää Christophe Nambotinia ja Husqvarnalla kisaavaa Sebastien Guillaumea palkintokorokkeella. Aro jakaa samalla ranskalaiskaksikon kanssa sarjan toisen sijan kymmenen pistettä Cervantesia jäljessä.
– Hurjaa vääntöä koko päivä. Lähdin viimeiselle extreme-testille vielä kolme sekuntia Guillaumea edellä, mutta hän puristi sen sitten vieläkin paremmin läpi.
Cervantesille 1.06 minuutilla taipuneen Aron taistelu korkeimmista sijoista koki kohtalokkaan takaiskun jo kolmannen kierroksen extreme-testillä, jolla hän menetti arviolta aikaa reippaasti yli puoli minuuttia.
– Minulle ei kerrottu, että testillä pyöri vielä yksi portugalilainen harrastelijakuljettaja. Tavoitin sitten tuon kivikkoon jumittuneen ”pussihousumiehen” ja kaaduin, kun jalkani ei yltänyt maahan. Saavutin kaverin uudelleen noin parinsadan metrin ajamisen jälkeen, eikä hän suostunut antamaan minulle millään tietä, ihmetteli Aro harmissaan.
Lauantaina luokassaan toiseksi ajanut Aro oli kuitenkin kaiken kaikkiaan tyytyväinen MM-avauksen antiin.
– Suurin huolenaiheeni tänne tullessa oli se, pysynkö enää mukana kärjen vauhdissa. Portugali osoitti, että se onnistuu.
Aron rinnalta BMW:lle siirtynyt Marko Tarkkala nosti sijoitustaan avauspäivästä yhdellä pykälällä ajaen seitsemänneksi.
– Päivä oli jo vähän parempi kuin tuo lauantai, mutta edelleenkin meidän pitää parantaa pieniä asioita niin ajamisen kuin pyöränkin osalta. Pyörä on kuitenkin siksi paljon erilainen viime kauteen verrattuna, painotti Tarkkala.
Salminen ei pysynyt tahdissa MM-avauksessa
Enduromoottoripyöräilyn seitsenkertaisen maailmanmestarin Juha Salmisen MM-avaus ei sujunut uudella pyörällä toivotulla tavalla Portugalin Penafielissa.
Salminen ajoi BMW:llä lauantaina 2-luokassa viidenneksi ja sunnuntaina puolestaan kuudenneksi. Salmisen vauhtia haittaa ainakin jossain määrin kivulias nilkka, mutta lajin legenda ei lähde selittelemään sillä.
– Sain siihen sen verran kipulääkitystä, että kyllähän nilkka nöyrtyi pakostakin sunnuntain mittaan. En tiedä, mistä tämä nyt ahdistaa. Mitä enemmän yritän, sitä enemmän tulee virheitä, kertoi Salminen.
Salmisella riitti ohjelmaa liiankin kanssa kauden avanneen MM-kisaviikonvaihteen jälkimmäisenä ajopäivänä.
– Otin esimerkiksi extreme-testillä lipat ja pyörän ohjaustanko osui vatsaani. Kädet ovat koko ajan täynnä töitä, mutta homma ei vain etene, enkä pysy tahdissa vielä mukana Kesäkuun puolivälissä Suomessa ja Riihimäellä vieraileva MM-sarja jatkuu jo ensi viikonvaihteena Espanjan Iqualadassa.
– Eihän viikossa ehditä ihmeitä tehdä, joskin ideoita paremmasta kyllä on, vahvistaa Salminen.
Keskiluokassa hallitseva maailmanmestari Aubert jatkoi hurjaa kyytiä. Hän löylytti toiseksi Yamahalla ehtineen espanjalaisen Cristobal Guerreron 1.29 minuutilla. Salminen nilkutti 2.26 minuuttia Aubertin takana. Aubert porhalsi Portugalissa yhteensä 19 MM-pisteen eron suomalaiseen.
Kakkosluokan toiseksi parhaasta vauhdista vastasi Salmisen tiimikaveri Simo Kirssi kahdeksannella sijalla. Husabergin Valtteri Salonen oli puolestaan yhdeksäs noin puoli minuuttia Salmisesta ja 12,85 sekuntia Kirssistä.
– Parista lipoista huolimatta ajollisesti ihan hyvä päivä. Tosin pyöräni etuiskarit hajosivat kolmannella kierroksella, eikä niitä ehditty vaihtaa. Jouduin ajamaan neljä viimeistä pätkää riskeittä sellaisella keulalla, joka tosiaankin tuntui käsissä, sanoi Salonen.
Enduron MM-debyyttinsä ajaneen Matti Seistolan sunnuntain kisapäivä päättyi pettymykseen jo ensimmäisen erikoiskokeen jälkeisellä siirtymällä, kun Husqvarna-pyörän kytkin rikkoontui.
MM-sarjan seuraavat osakilpailut ajetaan ensi viikonvaihteena Espanjan Igualadassa.
Seistolan MM-endurodebyytti päättyi pahaan pettymykseen
Motocrossin MM-sarjaa MX2-luokassa vielä viime vuonna kiertänyt ja täksi kaudeksi enduromoottoripyöräilyn arvosarjaan siirtynyt Matti Seistola, 26, koki kovia Portugalin pölyisessä Penafielissa ajamassaan debyytissään.
Seistola ehti MM-kauden avauspäivänä lauantaina enduro 2-luokassa sijalle 22, mutta jälkimmäinen Portugalin kisapäivä päättyi karusti keskeytykseen ja kovaan pettymykseen välittömästi ensimmäisen erikoiskokeen jälkeen.
– Enduron MM-sarja alkoi osaltani tosi huonosti. Kylmä, tosiaankin kylmä alku, pyöritteli Husqvarnalla kilpaileva Seistola päätään.
Seistola käynnisti sunnuntain ajopäivän Penafielissa hyvällä otteella ehtimällä crossitestillä luokassaan neljänneksi.
– Kaikki tuntui siinä vaiheessa vielä hyvältä ja ajokin lauantaita rennommalta. Avauspätkän jälkeisellä pitkällä, yli tunnin mittaisella siirtymällä ketjut lähtivät yllättäen päältä ajaessani puron pohjalla. Ketjut löivät moottorin lohkon rikki ja kytkinnesteet valuivat pihalle, Seistola kertasi kohtalonhetkiään.
Seistola yritti korjata pyöräänsä metsässä ja nilkuttaa huoltoon, mutta se ei onnistunut.
– Kytkin oli mennyt, enkä voinut muuta kuin keskeyttää kisan. Todellakin harmittava tilanne, sillä kaipaan tässä vaiheessa endurouraani paljon kisatreeniä alle.
Enduron MM-sarja jatkuu jo ensi viikonvaihteena Espanjan Igualadassa.
– Ei muuta kuin pää pystyyn ja kohti uusia haasteita, loi Seistola uskoa tulevaan.
Penafiel, Portugali.
Enduromoottoripyöräilyn MM-sarjan 2/16 osakilpailu:
Luokka E1:
1) Mika Ahola Suomi, Honda 55.54,00, 2) Simone Albergoni Italia, KTM + 35,20 jäljessä, 3) Thomas Oldrati Italia, KTM + 55,31, 4) Eero Remes Suomi, KTM + 1.07,81, 5) Antoine Meo Ranska, Husqvarna + 1.11,86, 6) Julien Gauthier Ranska, Honda + 1.40,39.
MM-pistetilanne:
1) Ahola 50, 2) Albergoni 42, 3) Meo 38, 4) Oldrati 36, 5) Remes, Xavier Galindo Espanja, KTM, Julien Gauthier Ranska, Honda ja Fabien Planet Ranska, KTM 28.
Luokka E2:
1) Johnny Aubert Ranska, KTM 55.36,98, 2) Cristobal Guerrero Espanja, Yamaha + 1.29,20 jäljessä, 3) Rodrig Thain Ranska, TM + 1.43,12, 4) Alessandro Belometti Italia, KTM + 1.44,53, 5) Joakim Ljunggren Ruotsi, Husaberg + 1.54,17, 6) Juha Salminen Suomi, BMW + 2.26,86,
8) Simo Kirssi Suomi, BMW + 2.47,70, 9) Valtteri Salonen Suomi, Husaberg + 3.00,55.
Matti Seistola Suomi, Husqvarna: keskeytys.
MM-pistetilanne:
1) Aubert 50, 2) Belometti 40, 3) Thain 38, 4) Guerrero 37, 5) Oblucki 34, 6) Salminen 31,
8) Kirssi 26, 10) Salonen 21.
Luokka E3:
1) Ivan Cervantes Espanja, KTM 57.12,51, 2) Christophe Nambotin Ranska, GasGas + 44,29 jäljessä, 3) Sebastien Guillaume Ranska, Husqvarna + 1.04,28, 4) Samuli Aro Suomi, KTM + 1.06,88, 5) Marcus Kehr Saksa, KTM + 1.25,99, 6) Fabio Mossini Italia, Honda + 1.34,07, 7) Marko Tarkkala Suomi, BMW + 2.07,78.
MM-pistetilanne:
1) Cervantes 50, 2) Aro, Guillaume ja Nambotin 40, 5) Mossini 31, 6) Kehr 30, 7) Tarkkala 27.
Seuraavat osakilpailut: 28.-29.3. Igualada, Espanja.