Africa Twinit päivittyvät

24YM CRF1100L AFRICA TWIN

Honda päivittää CRF1100L -mallien suorituskykyä, ulkonäköä ja ominaisuuksia vuodelle 2024. Moottoreissa on enemmän tehoa ja vääntöä ala- ja keskikierroksilla.

Honda hienostaa adventure-luokan kärkimallinsa CRF1100L Africa Twinin ja sen Adventure Sports -version suorituskykyä, ulkonäköä ja varustusta kaudelle 2024.

Mainio 1084-kuutioinen moottori on saanut lisää vääntöä ala- ja keskikierroksille. Maksimiteho on yhä 75 kW (102 hv), mutta vääntö on kasvanut 7 prosenttia ja 112 Nm:n maksimi saavutetaan nyt jo 5500 kierroksen käyntinopeudella 6250 kierroksen sijaan. Noususta on kiittäminen korkeampaa puristussuhdetta (10,5:1 vs 10,1:1) ja venttiilinajoituksiin, ilmanottoon ja moottorinohjaukseen tehtyjä muutoksia. Uutta on myös parannettu pakoputkisto ja uusi äänenvaimentaja, jonka syvemmän äänimaailman lisäksi kerrotaan tukevan moottorin uutta luonnetta.

Africa Twinin DCT-vaihteistoa on hienostettu sopimaan yhteen moottorin kasvaneen väännön kanssa ja vaihtamaan pienemmälle varhaisemmassa vaiheessa. Järjestelmä myös tunnistaa kaarreajon entistä paremmin ja tuntuma paikaltaan lähdettäessä on luontevampi. Honda valmistaa Africa Twinejä myös perinteisellä vaihteistolla, mutta rajallisen kysynnän vuoksi niitä ei ole tuotu Suomeen.

Tuttuun tapaan tarjolla on sekä tavallinen Africa Twin että matkailupainotteisempi Africa Twin Adventure Sports.

CRF1100L Africa Twin

CRF1100L Africa Twinin suuri uutuus on Showan sähköinen EERA-jousitus, jonka saa malliin nyt lisävarusteena. Aiemmin se oli saatavilla ainoastaan Adventure Sports -versioon. Järjestelmässä on neljä esiasetettua tilaa, Soft, Mid, Hard ja Off-Road sekä käyttäjän muokattavussa oleva User-asetus.

Mukavuutta pitkillä matkoilla on lisätty kookkaammalla katelasilla, joka on asetettavissa viidelle korkeudelle. Myös etukatteen muotoilua on uudistettu.

CRF1100L Africa Twin Adventure Sports  

Adventure Sports varustetaan pienemmällä ja leveämmällä 19-tuumaisella eturenkaalla. Lisäksi joustomatkaltaan 20 millimetrillä lyhennetty Showa EERA -jousitus kuuluu nyt vakiovarustukseen. Ratkaisu tekee valmistajan mukaan pienen uhrauksen maastokelpoisuuteen, mutta parantaa pitoa, tuntumaa ja vakautta, kun pyörä on lastattu täyteen. Painopisteen madaltumisen ansiosta pyörän käsittely hitaassa vauhdissa helpottuu.

Myös AS-mallissa on uusi, paremmin suojaava ja aerodynaamisempi etukate ja viiteen asentoon säätyvä katelasi. Myös istuin on uusi ja sen 15 millimetriä paksumpi pehmuste parantaa mukavuutta matka-ajossa.

Uusien CRF1100L Africa Twin/Adventure Sports -mallien odotetaan rantautuvan eurooppalaisille jälleenmyyjille loppuvuoden aikana.

Uusin numero