
Norton kertoi EICMAssa pitkän aikavälin suunnitelmistaan, joiden avulla intialaisomistukseen siirtynyt merkki aikoo nousta takaisin moottoripyörämaailman parrasvaloihin.
Nortonin värikkäiden ja murheellisten vaiheiden jälkeen intialainen TVS hankki merkin omistukseensa vuonna 2020. Nyt suuret suunnitelmat alkavat materialisoitua. Yli 200 miljoonan punnan investointien jälkeen Norton esitteli EICMAssa neljä uutta mallia, joista ensimmäisenä tuotantoon tulee sporttipyörä Manx R (mallista lisää jäljempänä). Muut ovat samaa alustaa käyttävä Manx-nakupyörä, Atlas GT -crossover ja samalle alustalle rakentuva Atlas-adventure.
Nortonin uusi tuotantolaitos avattiin Solihulliin vuonna 2021, ja tarkoituksena on säilyttää suunnittelu brittiläisenä, mutta hyödyntää valtavan TVS:n etuja tuotantoketjun ja valmistuksen suhteen. Solihullin tuotantokapasiteetti on 8000 pyörää vuodessa, joten sen suhteen seinä ei ole aivan välittömästi tulossa vastaan, vaikka valmistajalla on kunnianhimoinen tavoite rakentaa 200 jälleenmyyjän verkosto Isoon-Britanniaan, Eurooppaan, Yhdysvaltoihin ja Intiaan jo vuonna 2026.
Itsensä hyvin korkealle asemoiva brändi keskittyy korkealaatuiseen mekaaniseen suunnitteluun ja pelkistettyyn tyyliin – sekä tietenkin puhuttelevaan ajokokemukseen. EICMAssa esitelty uusi logo kuvaa merkin suuntaa säilyttäen silti yhteyden sen historiaan. TVS:n hallituksen puheenjohtaja Sudarshan Venu kertoo yhtiön tavoitteeksi vaatimattomasti “maailman himoitumpien moottoripyörien valmistamisen”.
Norton Manx R
Ensimmäisenä mallinaan Norton esittelee Manx R -sporttipyörän, jonka moottorina toimii uusi, 1200-kuutioinen, 72 asteinen V4. Moottorin suoritusarvot ovat 206 hevosvoimaa 11500 ja 130 newtonmetriä 9000 kierroksella. Huippuarvojen kierrosluvut ovat suhteellisen matalat, ja valmistajan mukaan moottorin kehitystyössä onkin keskitytty keskialueen voimaan. Ajoasetuksia on viisi, joista kaksi on muokattavia.
Moottorin tavoin alusta on suunniteltu tarjoamaan maksimaalista tuntumaa katuajossa. Yhtenä osana valettu alumiinirunko on poikkeus moottoripyörärunkojen maailmassa. Nortonin mukaan se mahdollistaa pienemmät valmistustoleranssit, paremman rakenteellisen johdonmukaisuuden ja siistimmät katteiden asennukset. Jousitus on Marzocchin semiaktiivinen, ja takahaarukka yksipuoleinen. Edessä on 330-milliset jarrulevyt ja Hypure-satulat, ABS tunnistaa tietysti kallistuksen. Katteet ja vanteet on valmistettu hiilikuidusta. Pyörän kuivapainoksi ilmoitetaan 204 kiloa.
Elektroniikkapaketti on kattava ja Norton käyttää IMU-yksikön ominaisuuksia hyödykseen jopa aivan uudella tavalla tarjoamalla kuljettajalle kallistuksen tunnistavan vakionopeudensäätimen. Muuhun elektroniikkavarustukseen kuuluvat sutimisenesto, luistonhallinta, keulimisenhallinta, lähtöavustin, mäkilähtöavustin, kaksisuuntainen quickshifter ja dynaaminen jarruvalo – kaikki näistä tunnistavat tarvittaessa kallistuksen tai tien laskun/nousun. Mittaristona toimii 8-tuumainen TFT, joka muuttaa näytön asettelua ajotilanteesta riippuen. Tarjolla on täydet yhdistämisominaisuudet, automaattinen ajotietojen synkronointi älylaitteisiin sekä integroitu GoPro-ohjausjärjestelmä.