990 RC R tuo KTM:n takaisin supersport-luokkaan

KTM kertoo 990 RC R -sportin tuotannon olevan viimein alkamassa. Uusi malli, jonka kerrotaan tarjoavan yhdistelmän arkipäivän käytännöllisyyttä ja suorituskykyä, tuo merkin takaisin sporttipyörien pariin pitkän tauon jälkeen.

Reilu vuosikymmen KTM poistui RC8:n tuotannon päättymisen myötä supersport-luokasta. KTM:n tuolloinen toimitusjohtaja Stefan Pierer tunnetusti totesi, etteivät yli 200-hevosvoimaiset sporttipyörät sovellu tieliikenteeseen.

Vaikka lausunto tuntuukin valmistajan nykyistä naku- ja seikkailupyörämallistoa tarkasteltaessa vähintään erikoiselta, uusi 990 RC R noudattaa samaa periaatetta. Sen moottorina käytetään tuttua LC8c-rivikakkosta, jonka painoksi valmistaja ilmoittaa vain 57 kiloa. Tehoa 947-kuutioisesta moottorista löytyy 130 hevosvoimaa ja vääntöä 103 newtonmetriä, joten se on hyvin linjassa muiden Next Gen Supersport -luokan pyörien katuversioiden kanssa.

Runko on KTM-tyypillinen teräsristikko, ja siihen on pultattu valualumiininen takarunko. Runko on hienosäädetty tarjoamaan paras mahdollinen yhdistelmä vakautta ja ketteryyttä. WP Apex -jousitus on molemmissa päissä täysin säädettävä. Etujarrulevyt ovat 320-milliset ja -satulat Brembo Hypuret. Märkäpainoksi ilmoitetaan 195 kiloa.

Elektroniikkavarustus on kattava. Käyttöliittymänä toimii 8,8-tuumainen TFT-näyttö, joka sisältää telemetriaominaisuuksia. Ajoasetuksia on vakiona neljä (Street, Sport, Rain, Custom), Track-asetuksen ja kaksi ylimääräistä muokattavaa saa lisävarusteena. ABS-jarruissa on neljä asetusta.

Katteet ovat aerodynamiikan ja vakauden optimoimiseksi saaneet muotonsa tuulitunnelissa. Valmistajan mukaan ergonomia on suunniteltu toimimaan hyvin erikokoisille kuljettajille, minkä lisäksi säädettävät jalkatapit tarjoavat mukauttamismahdollisuuksia.

Pyörän tuotanto alkaa lokakuussa, ja mallien luvataan saapuvan pian jälleenmyyjille.

Alkuvuodesta 2026 saataville tulee myös 990 RC R Track, vain ratakäyttöön tarkoitettu riisuttu ja monilta osin optimoitu kilpuri. Luvassa on myös eurooppalaisia merkkiluokkia sekä RC R:n katu- että Track-versiolle.

Uusin numero