Puoli miljardia Hondaa

Motorisoitujen kaksipyöräisten tuotannon vuonna 1949 aloittanut Honda on saavuttanut uskomattoman rajapyykin. Tänään valmistui järjestyksessään 500 000 000s Honda-moottoripyörä.

Honda on vuoden 1948 perustamisestaan asti kehittänyt motoristoituja kaksipyöräisiä ja niihin liittyviä palveluita periaatteenaan ”teknologian tarkoitus on helpottaa ihmisten elämää.”

Ensimmäinen Honda-malli oli vuoden 1949 Dream D-Type ja 76 vuotta myöhemmin Hondan intialaiselta tuotantolinjalta rullasi ulos pyörä numero 500 000 000, kunnian sai 110-kuutioinen Activa-skootteri.

Honda Activa.

Honda on tuottanut pyöriä periaatteella ”tuotetaan siellä, missä kysyntää on” vuodesta 1963 asti, jolloin valmistaja perusti ensimmäisen Japanin ulkopuolisen tuotantolaitoksen Belgiaan. Tällä hetkellä tuotantokapasiteetti on yli 20 miljoonaa yksikköä vuodessa, 23 maassa ja 37 tuotantolaitoksessa. Tuotteita ja palveluja toimitetaan yli 30 000 Honda-jälleenmyyjän kautta ympäri maailman.

Sadan miljoonan merkkipaalun Honda saavutti vuonna 1997, 200 miljoonaa täyttyi vuonna 2008 ja 300 miljoonaa vuonna 2014. Vuotuinen tuotanto yliyyi 20 miljoonaa yksikköä vuonna 2018 ja jo seuraavana vuonna tuotanto oli 40 miljoonaa yksikköä. Koronaepidemia laski tuotantoa väliaikaisesti, mutta tuotanto on sittemmin palannut epidemiaa edeltävälle tasolle.

Tulevaisuudessa Honda kertoo aikovansa vahvistaa moottoripyöräliiketoimintaansa, tarjota houkuttelevia tuotteita ja palveluja, tavoitella liikkuvuuden iloa ja vapautta yhä laajemmalle asiakaskunnalle, rakentaa tehokasta liiketoimintarakennetta sekä saavuttaa hiilineutraaliuden sähköistämisen avulla.

Toshihiro Mibe, Hondan toimitusjohtaja:

”Moottoripyöräliiketoiminta on Hondalle ’perustajamme liiketoiminta’, ja se tulee jatkossakin olemaan yhtiön ydintoimintaa. Olemme rakentaneet asiakkaidemme luottamuksen lukuisten tuotteidemme ja palvelujemme kautta, mikä on mahdollistanut sen, että olemme saavuttaneet 500 miljoonan yksikön kumulatiivisen tuotantomäärän. Haluaisin kiittää asiakkaitamme sekä kaikkia sidosryhmiä, jotka ovat olleet mukana tämän merkkipaalun saavuttamisessa – kehityksestä tuotantoon, myyntiin ja huoltoon. Honda jatkaa haasteiden vastaanottamista tuodakseen iloa asiakkaillemme kaikkialla maailmassa.”

Tästä kaikki alkoi: 1949 Honda Dream D-Type.

Honda-moottoripyörien merkkipaaluja:
1948 Honda Motor Co., Ltd. perustetaan
1949 Ensimmäinen täysiverinen moottoripyörämalli, Dream D-Type, esitellään
1958 Ensimmäinen Super Cub -malli, C100, esitellään
1959 Hondasta tulee maailman suurin moottoripyöränvalmistaja
1963 Moottoripyörien tuotanto alkaa Belgiassa (ensimmäinen tehdas Japanin ulkopuolella)
1967 Tuotanto alkaa Thaimaassa
1968 Kumulatiivinen maailmanlaajuinen tuotanto saavuttaa 10 miljoonaa yksikköä
1969 CB750 tulee myyntiin
1971 Tuotanto alkaa Indonesiassa ja Italiassa
1975 GL1000 Gold Wing tulee myyntiin
1976 Tuotanto alkaa Brasiliassa
1979 Tuotanto alkaa Yhdysvalloissa
1980 Tuotanto alkaa Nigeriassa
1984 Kumulatiivinen maailmanlaajuinen tuotanto saavuttaa 50 miljoonaa yksikköä
1986 XRV650 Africa Twin tulee mallistoon
1992 Tuotanto alkaa Kiinassa
1992 CBR900RR Fireblade julkaistaan
1997 Tuotanto alkaa Vietnamissa
1997 Kumulatiivinen tuotanto saavuttaa 100 miljoonaa yksikköä (48 vuodessa)
2001 Tuotanto alkaa Intiassa
2001 Hornet 600, ensimmäinen yli 500 cc Honda, joka valmistetaan Japanin ulkopuolella
2004 Vuosituotanto ylittää 10 miljoonaa yksikköä ensimmäistä kertaa
2005 Honda esittelee maailman ensimmäisen moottoripyörien turvatyynyn (GL1800 Gold Wing)
2008 Tuotanto saavuttaa 200 miljoonaa yksikköä (11 vuotta 100 miljoonasta)
2009 VFR1200F julkistetaan Tokion moottorinäyttelyssä – maailman ensimmäinen kaksoiskytkinmoottoripyörä
2013 Tuotanto alkaa Bangladeshissa
2014 Tuotanto saavuttaa 300 miljoonaa yksikköä (6 vuotta 200 miljoonasta) 2014 Honda Super Cub: maailman eniten valmistettu moottoripyörä (87 miljoonaa yksikköä, 160 maassa)
2018 Vuosituotanto ylittää 20 miljoonaa yksikköä ensimmäistä kertaa
2019 Tuotanto saavuttaa 400 miljoonaa yksikköä (5 vuotta 300 miljoonasta)
2022 Honda aloittaa sähköistymisstrategiansa Euroopassa (EM1e: -skootteri ja Mobile Power Pack e:)
2022 Fireblade juhlii 25-vuotista taivaltaan
2023 Honda esittelee E-Clutch-teknologian
2024 Esitellään ensimmäinen täysikokoinen sähköinen EV FUN -konseptimalli sekä uusi V3-konseptimoottori, jossa on ainutlaatuinen sähkökompressori
2025 Tuotanto saavuttaa 500 miljoonaa yksikköä (6 vuodessa 400 miljoonasta)
2025 Gold Wing juhlii 50-vuotista historiaansa

Uusin numero