Tänään koeajossa: 166 alastonta hevosvoimaa

Kyseessä on huippumalli moottoripyörämarkkinoiden ainoasta mallistosta, johon kuuluu sekä yksi-, kaksi-, kolme- että nelisylinterisiä malleja. Avainsanat ovat ”Master of Torque”, eli MT.

Yamahan nykyisen MT-malliston ensimmäinen tuotantoon tullut versio oli kolmisylinterinen MT-09 vuonna 2013. Silloin ei markkinoilla osattu vielä arvata, että pian mallisto kasvaisi kahdella kaksisylinterisellä (MT-03 ja MT-07), yksisylinterillä (MT-125) ja kruunuksi vielä nelisylinterisellä mallilla (MT-10).  Mutta MT-nimellä on jo vähän pidempi historia, sillä ensimmäinen ”väännön jättiläinen” nähtiin jo vuonna 2005, jolloin esiteltiin 90-hevosvoimainen ja 150 newtonmetriä vääntävä MT-01. 

Tällä hetkellä MT-malliston merkitys on Yamahalle tärkeämpi kuin koskaan ennen, sillä MT-malliston osuus Yamahan Euroopan myynnistä on jo 47 prosenttia. MT-malleja on myyty vuodesta 2013 alkaen jo 420 000 kappaletta. Tärkeimpiä määrällisesti ovat MT-07 ja MT-09, ja nelisylinterisen MT-10:n kumulatiivinen myyntimäärä tähän mennessä on kokonaismäärään suhteutettuna melko maltillinen 17 000 kappaletta. Malliston imagon kannalta tehokkaalla Kympillä on kuitenkin paljon suurempi merkitys.

Vuoden 2022 MT-10:n suunnittelussa olivat avainasemassa Euro 5 -päivitetyn moottorin luonteen (ja samalla tehon) kasvattaminen, elektronisten avustimien päivittäminen uusimpiin mahdollisiin sekä malliston lippulaivalle sopivan ulkonäön ja värimaailman luominen.

Moottori perustuu R1:n 998-kuutioiseen nelisylinteriseen rivimoottoriin. Moottorin osista on yli 40 prosenttia erilaisia kuin R1:ssä, eli kehitystyötä on tehty runsaasti. Vaikka huipputeho on R1:n 200:aan verrattuna alhaisempi, niin 166 hevosvoimaa tarjoilee pystymmässä asennossa ajettavaan MT-10:een luokassaan erinomaisen suorituskyvyn. Huomionarvoista katuajon kannalta on se, että 8000 kierrokseen asti MT-10:n moottori tarjoilee selvästi enemmän sekä tehoa että vääntöä kuin R1. Teholukema on 6 hevosvoimaa suurempi kuin edeltävässä mallissa. Vääntöä CP4-moottori tarjoaa 112 newtonmetriä 9000 kierroksella. Moottorin luvataan olevan 15 prosenttia edeltäjäänsä taloudellisempi, mutta siitä huolimatta 6,83 litran ilmoitettua kulutuslukemaa ei voi pitää erityisen alhaisena. Merkitystä sillä on lähinnä tankkausvälien kannalta, sillä ilmoitetulla kulutuksella 17 litran tankki on kuiva jo aavistuksen ennen 250 kilometrin täyttymistä.

R1:stä lainattu runko tarkoittaa samalla sitä, että 1405 millimetrin akseliväli on hieman yllättäen 25 millimetriä pienempi kuin kolmisylinterisessä MT-09 -mallissa. Lisäksi kuljettaja istuu Kympissä taaempana kuin Ysissä, mutta ajoasento puolestaan on selvästi enemmän eteen nojaava. Suorituskyvyn hyödyntämisessä nousee avainasemaan uuden kuusiakselisen liiketunnistimen (IMU) antamien tietojen perusteella operoivat luiston-, sladin-, ja keulimisenestot sekä kaarre-ABS-jarrut. Lisäksi kuljettajalla on valittavissa kaksiasentoinen moottorijarrun säätömahdollisuus, molempiin suuntiin toimiva quickshifter-vaihdeavustin sekä neljä eri tehoasetusta.

Pian lähdetään kokeilemaan, miten Valencian ympäristön teillä toimii jo mainittujen muutosten lisäksi KYBin asetuksiltaan muokattu täysin säädettävä jousitus, Bridgestonen Battlax S22 -huippurenkaat ja päivitetyt jarrut. Jos ennakkotunnelmaan on yhtään luottaminen, niin ainoa asia jota vauhdikkaan ja tiivistahtisen koeajopäivän aikana ei ehditä testata, on vakionopeussäätimen toiminta.

Lue lisää MT-10 -mallista:

Uusin numero