Aprilia RS 660 esitelty

Aprilia RS 660 on tarjolla kolmena värivaihtoehtona. Kuva: Aprilia.

Aprilia on viimein esitellyt odotetun RS 660 -sporttipyöränsä.

Pari vuotta sitten esitellyn Aprilia RS 660:n tuotantoversiota on saatu odottaa kuin kuuta nousevaa, mutta nyt Aprilia on viimein esitellyt uuden, pienen sporttipyöränsä Kaliforniassa, Big Surin rannikolla.

Aprilia kertoo mallin edustavan täysin uutta sporttipyöräfilosofiaa, jonka keskiössä ei ole teho, vaan ajamisen hauskuuden maksimointi niin katuajossa kuin radallakin. Sen takaavat puolikkaan RSV4-moottorin eloisa luonne, Aprilian tunnetusti erinomainen runkogeometria sekä pyörän keveys. Moottorin tehoksi ilmoitetaan tasan 100 hevosvoimaa ja pyörän ajovalmiiksi painoksi 183 kiloa. Pyörä on myös varustettu Aprilian täydellisellä APRC-elektroniikkapaketilla.  

Pyörän ennakkovarausjärjestelmä aukeaa maanantaina 12. lokakuuta osoitteessa RS660.aprilia.com. Vaikka Suomen hinnat eivät vielä ole tiedossa, voi ulkomaisista hinnoista vetää joitakin johtopäätöksiä. Saksassa Aprilia RS 660:n hinta on 10700 euroa ja vertailun vuoksi Triumph Street Triple RS maksaa Saksassa 11750 ja KTM 890 Duke R 11693 euroa.

Aprilia RS 660 – Tekniset tiedot

Moottori:      Kaksisylinterinen, nelitahtinen nestejäähdytteinen rivimoottori, kaksi yläpuolista, ketjuvetoista nokka-akselia, neljä venttiiliä/sylinteri
Sylinterin halkaisija X iskun pituus:     81 x 63,93 mm
Iskutilavuus:                     659 cm3
Puristussuhde:                 13.5:1
Teho:            100 hv (73,5 kW) / 10500 r/min
Vääntö:         67 Nm / 8500 r/min
Polttoaineensyöttö:          48 mm läppärungot, RbW
Vaihteet:      6, quick shifter
Kytkin:         Märkä, monilevyinen, luistotoiminnolla
Toisioveto:   Ketju, 17/43
Elektroniikka:                    Kuusiakselinen IMU-yksikkö, APRC-paketti, johon sisältyy ATC (sutimisenesto), AWC (keulimisenesto), AEB (moottorijarrun hallinta), AEM (valittavat moottorin asetukset) ja ACC (vakionopeussäädin), viisi ajoasetusta (Road ja Track, 3 kiinteää + 2 muokattavaa)
Runko:          Alumiinia
Etujousitus:                       41 mm Kayaba-USD, säädettävä esijännitys ja paluuvaimennus, joustomatka 120 mm
Takajousitus:                     Epäsymmetrinen alumiinitakahaarukka, yksi iskunvaimennin, säädettävä esijännitys ja paluuvaimennus, joustomatka 130 mm
Jarrut:          Valittavat mutka-ABS:n asetukset, edessä kaksi 320 mm jarrulevyä, nelimäntäiset radiaalikiinnitteiset jarrusatulat, takana 220 mm jarrulevy, kaksimäntäinen jarrusatula

Uusin numero