200 hevosvoiman raja rikki? – Ducati Multistrada V4 nousee uuteen teholuokkaan

Kun Ducati saa sovitettua Panigale V4- ja Streetfighter V4 -malleissa nähdyn moottorin Multistradaan, tulee lopputulokseksi markkinoiden tehokkain seikkailupyörä. Ylivoimaisesti. 

Ducatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali on jo ehtinyt julkisesti kehaista, että Stradale V4 -moottori nähdään tulevaisuudessa myös Multistradassa. 1103-kuutioinen veenelkku antaa Panigale-viritteisenä 214 hevosvoimaa ja Streetfighterissakin 208 hevosvoimaa. Vaikka moottorin luonnetta muokattaisiin vielä Streetfighteria enemmän painottaen ala- ja keskikierrosten ominaisuuksia, niin huipputeho tulee todennäköisesti olemaan lähelle 200 hevosvoimaa.

Uuden moottorin käyttöönotto merkitsee Multistradalle muutenkin suuria muutoksia. Nykyinen ristkkorakenteinen teräsputkirunko saa tehdä tilaa alumiinirakenteiselle rungolle, jossa moottori on osa kantavaa rakennetta. Onko rakenne yhtä radikaali kuin esimerkiksi Panigalessa, jossa päärunko on vain lyhyt pätkä ja takarunko kiinnittyy suoraan moottoriin, sen aika näyttää. Uuden Multistradan testeistä ovat salakuvaajat matkan varrella saaneet napattua kuvia. Niistä selviää, että uutuudessa on kokeiltu samanlaista yksipuolista takahaarukkarakennetta kuin nykyisessä Multistrada 1260:ssa. Viimeisimmissä salakuvissa on kuitenkin nähty perinteinen kaksipuoleinen svingi kuten pienemmässä Multistrada 950 -mallissa, eli tehdas lienee päätymässä siromman rakenteen ja vähäisemmän tilantarpeen takia jälkimmäiseen. Syynä lienee tilanantaus, sillä V4-moottorin takimmaisten sylinterien pakoputkisto yhdessä Euro5-vaatimukset täyttävien katalysaattorien ja vaimentimien kanssa vienee niin paljon tilaa, että takajousitukselle ei jäisi muuten tilaa. Tai iskunvaimennin olisi niin lähellä pakoputkistoa, että kuumuus muokkaisi liikaa iskunvaimentimen toimintaa kuumentamalla öljyä.

Ducatin nykyisin Multistradassa käyttämä V2-moottori on iskutilavuudeltaan 1262 kuutiosenttimetriä ja huipputeholtaan 158 hevosvoimaa. Siinä käytetään hyväksi muuttuvaa venttiiliajoitusta. Vastaava järjestelmä on BMW S1000RR:ssä, mutta siitä muokatussa S1000XR-moottorissa saksalaiset eivät muuttuvaa venttiiliajoitusta käytä. Julkisuuteen on kerrottu syynä, että tarvetta lisäteholle ei ole, ja järjestelmä toisi mukanaan vain lisää painoa ja hintaa. Mahtaako mielipide BMW:llä muuttua, kun Ducati esittelee Multistrada V4:n todennäköisesti jo tämän vuoden marraskuussa Milanon kansainvälisessä moottoripyöränäyttelyssä.

Stradale V4 -moottori (kuva: Janne Huhtala)

Lue myös: