​Kumpi on nopeampi – MotoGP-pyörä vai F1-auto?

Petroolipäitä on mietityttänyt iät ja ajat yksi dilemma. Kumpi on nopeampi, MotoGP-pyörä vai F1-auto?
 
MotoGP-pyörä kiihtyy kuin piru ja saavuttaa uskomattomia maksimivauhteja. Mutta F1-autolle se ei pärjää downforcen määrässä, eikä jarrutusvoimassa. Kumpi siis on nopeampi?
 
Kiihtyvyys
0-100 km/h:

– Tätä on vaikea mitata aivan eksaktisti, sillä maksimaalisessa lähtökiihdytyksessä on hankala saada täydellistä pitoa aikaan. Siksi on vaikea arvella todellista kiihdytysvoimaa. F1-auto tahtoo usein spinnata, MotoGP-pyörällä taas etupyörä lähtee helposti keulimaan. On kuitenkin mitattu, että molemmilla laitteilla tähän väliin kuluu aikaa noin 2,6 sekuntia.
 
0-200 km/h:
– Tämä on selkeästi MotoGP-pyörän vahvaa aluetta. Noin 180 km/h nopeudessa elektroniikka ottaa ohjat F1-autossa, mutta MotoGP-kuljettaja pystyy vielä operoimaan kaasun kanssa, kuten haluaa. F1-autolla tämä väli kestää 5.2 sekuntia, pyörällä vain 4.8.
 
0-300 km/h:
Nyt F1-auto pääsee niskan päälle. MotoGP-pyörällä kolmeensataan kiihtyminen kestää 11.8 sekuntia, F1-autolla vain 10.6 sekuntia. Kun mennään yli 300 km/h nopeuksiin, F1-auto tarvitsee pitkiä suoria, pyörällä voi painaa ilman pitkiä suoriakin kovempaa.
 
Huippunopeus: 
Esimerkiksi kaudella 2014 Dani Pedrosan huippunopeus Katalonia GP:ssä oli 341,8 km/h. Tosin Ducatin Yonny Hernandez kiskaisi jopa 344,7 km/h. Kaikkien ratojen ennätys on Andrea Iannonen Mugellossa ajama 349,6 km/h. Samalla kaudella Nico Rosbergin Mercedeksen huippunopeus Kataloniassa oli 325 km/h. Silti hänen kierrosaikansa oli peräti 16 sekuntia nopeampi kuin MotoGP:n nopeimmilla kuskeilla. Syy siihen on F1-autojen suunnattomasti parempi pito mutkissa, missä he pystyvät kovan downforcen avulla ajamaan huomattavasti nopeammin.

Downforce:
MotoGP-pyörässä on kaksi suurta ongelmaa autoihin verrattuna, downforccce ja jarruttaminen. Pyörä on pieni, mutta silti se ei pärjää aerodynamiikassa millään F1-autoille.
Autoissa on paljon isommat renkaat, jolloin pito paranee merkittävästi. Se näkyy etenkin puolinopeissa ja nopeissa mutkissa. Hyvä esimerkki on Valencian radan pääsuoran jälkeinen mutka; siihen F1-auto tulee 312 km/h, mutta joutuu hidastamaan vain 240 km/h vauhtiin. MotoGP-pyörällä samat lukemat ovat 327 km/h ja 115 km/h. Joissakin mutkissa F1-kuljettajat joutuvat vain hiukan nostamaan kaasujalkaa, kun taas pyöräkuskit joutuvat jarruttamaan voimakkaastikin.

Jarrutus:
F1-auto on tässä ylivoimainen, jarrutuksissa ja mutkissa päästään jopa 5G:n voimiin. Ilman siipiä MotoGP-pyörät eivät voi millään kilpailla mutkissa. Auton keskipiste on paljon alempana, mikä luo pitoa ja vakautta. Tämä tarkoittaa sitä, että mutkiin tultaessa MotoGP-kuskin on alettava jarruttaa peräti 200 metriä aikaisemmin. Lisäksi MotoGP-kuljettajan on käytettävä koko ajan kroppaansa, kun taas F1-kuljettaja voi vain kääntää rattia ja painaa polkimia.

(Lähde: RedBull.com)

Uusin numero