Opas talvisäilytykseen

Moottoripyörää ei kannata vain syksyn tullen työntää tallin nurkkaan ja unohtaa sinne. Jos haluaa, että ratsu herää kevään koittaessa ongelmitta, on talvisäilytyksen yhteydessä otettava huomioon muutamia asioita.

Suurimmat ongelmat moottoripyörän talvivarastoinnissa ovat tyhjentyvä akku, öljyn hapettuminen ja korroosio sekä renkaiden hapettuminen että kumitiivisteiden kuivuminen. Erityisesti kaasuttimeen jäänyt polttoaine voi aiheuttaa käynnistysvaikeuksia.

Kun moottoripyörä varastoidaan kosteassa tai suolaisessa ympäristössä kuten ulkona tai lähellä merta, tuottavat ruoste ja maalin hapettuminen nopeasti harmia – ilkivallasta ja varkaista puhumattakaan.

Käytettyyn öljyyn liukenee moottorin käydessä rikkiä. Kondensoitunut vesi ja rikki taas muodostavat rikkihappoa. Tällöin koneessa oleva vanha öljy saattaa syövyttää koneen osia ja tiivisteitä. Öljyt kannattaakin vaihtaa sekä ennen kausisäilytykseen vientiä että heti talven jälkeen. Muutoinkin huollot on hyvä tehdä muulloin kuin ajokaudella.

– Talvi on hyvää aikaa teettää tai tehdä itse moottoripyörään huollot. Aina kannattaa muistaa öljyt ja suodattimet sekä varsinkin tarkistaa kaasutinmoottoreissa myös polttoainejärjestelmä, jotta laite on keväälläkin käyttökuntoinen. Liikkuvien osien tarkistaminen, kiristäminen ja rasvaus on erittäin tärkeää, säilytyspalveluita tarjoavan Moottoriparkin perustanut ja palveluita kehittänyt Anssi Ennevaara.

– Pyörän perusteellinen pesu ja maalattujen osien vahaus talven aikana on hyvä idea. Kesän aikana pinttynyt lika pitää saada pois, jottei pyörä pääse pinttymään eikä syöpymään. Vahaus antaa hyvän suojan talven pölyihin, Ennevaara opastaa.
Polttoainejärjestelmän puhdistaminen ja suojaaminen korroosiolta on keskeinen toimenpide. Tankin pohjalle kondensoituu vettä ja sinne kertyy likaa. Vesi muodostaa bensiinin kanssa seoksen, joka saattaa tukkia bensahanan tai kaasuttimen pienet kanavat. Tankki on hyvä tyhjentää muutaman vuoden välein niin, että lika saadaan pohjalta pois. Bensiinin stabilointiin, eli töhnän vastaiseen torjuntaan on myös omat erikoiskemikaalinsa.

Akun säilytys lämpimässä sekä sen lataus ennen kauden alkua ovat tärkeitä muistaa. Kannattaa harkita myös erityisen säilytyslaturin käyttöä. Se lataa ja purkaa akkua tietyllä rytmillä, joten se pidentää akun käyttöikää vuosilla.

Pitkään paikallaan oleva ajokalusto on myös omiaan houkuttelemaan pitkäkyntisiä ja muita ei-toivottuja vieraita.

– Vartiointi ja turvallisuus on myös tärkeä kriteeri talvisäilytyspaikkaa valittaessa. Kausisäilytys on aina syytä tehdä vartioidussa valvotussa ja lämpimässä tilassa, informoi Ennevaara.

Uusin numero