Yamaha Tracer 7 -mallit saavat Y-AMT-vaihteiston

Yamaha varustaa odotetusti Tracer 7 ja Tracer 7 GT -matkasporttinsa automatisoidulla Y-AMT-vaihteistolla.

Yamahan sporttiset keskiluokan crossover-matkapyörät, Tracer 7:n ja Tracer 7 GT:n, voi jatkossa varustella automatisoidulla Y-AMT (Yamaha Automated Manual Transmission) -vaihteistolla. Aiemmin MT-07-, MT-09- ja Tracer 9 -malleissa nähty vaihteisto mahdollistaa täysin automaattisen toiminnan tai vaihteiden vaihtamisen manuaalisesti ohjaustangon sormikytkimillä.

Y-AMT-järjestelmässä manuaalivaihteistoon on lisätty kaksi toimilaitetta, jotka huolehtivat kytkimen käytöstä ja vaihteiden vaihtamisesta, joten kytkinvipu ja vaihdepoljin on voitu siirtää historiaan. Kevyen ja kompaktin järjestelmän lisäpaino on 2,8 kiloa, jota tuskin huomaa ajaessaan. Yamaha painottaa, että Y-AMT on kehitetty parantamaan ajokokemusta – tekemään ajamisesta hauskempaa ja varmempaa viemättä siitä mitään pois.

Manuaalitilassa (MT) vaihteet vaihtuvat nopeasti ja tarkasti keinuvipuvaihdinta sormella käyttämällä. Vipu on suunniteltu siten, että sitä voi halutessaan käyttää etusormen ja peukalon lisäksi pelkällä etusormella.  

Automaattitilassa (AT) valittavana on kaksi vaihto-ohjelmaa. Rauhalliseen ajoon sopii D, jossa vaihteet vaihtuvat pehmeämmin ja pienemmillä kierrosluvuilla. D+ vaihtaa räväkämmin ja korkeammilla kierrosluvuilla. Kuljettaja voi myös automaattitilassa valita aina sopivan vaihteen manuaalisesti vaihdepainikkeilla.  

Yamaha ei ole vielä ilmoittanut Tracer 7 Y-AMT:n ja Tracer 7 GT Y-AMT:n hintoja, mutta jos vanhat merkit pitävät paikkansa, lisähinta tullee olemaan kohtuullinen.

Kommentti:

Sain ensikosketuksen Y-AMT-vaihteistoon keväisen MT-07-koeajon (Bike 4/25) yhteydessä. Järjestelmä teki suuren vaikutuksen. Mitään totuttelua ei tarvita, liikkeellelähtö ja hidasajo sujuu täysin toivotulla tavalla. Manuaalisesti vaihdettaessa vaihde vaihtuu juuri siten ja juuri silloin, kun sen odottaa vaihtuvan – mitään viivettä ei ole. Automaattitilassa vaihteet vaihtuvat miellyttävästi ja järkevillä kierrosluvuilla – paljon odottamaani paremmin. Sporttisessa mutkatieajossakin annoin mieluusti suuren osan vaihdoista järjestelmän hoidettavaksi. Käytännössä valitsin vain itse mutkaan jarruttaessani sopivan vaihteen, ja annoin järjestelmän toimia automaattisesti, kunnes oli aika hidastaa seuraavaan mutkaan.

Kun koeajon kuluessa vaihdoin manuaalivaihteiseen versioon, totesin sen oikein hyväksi. Vaihteisto on hyvin tarkka ja kytkin kevyt ja tunnokas. Siitä huolimatta se tuntui Y-AMT:hen verrattuna vanhanaikaiselta ja työläältä, Y-AMT:n kanssa ajaminen on sekä mukavampaa että hauskempaa.

Yamaha on tehnyt todella hyvää työtä Y-AMT-vaihteiston kanssa. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan, jos harkinnassa on pyörä, johon sellaisen saa!  

Uusin numero