Yamaha R7 tekee paluun mallistoon

Yamaha esitteli EICMAssa uuden vedoksen R7-sporttipyörästä, puki sporttipyöränsä 70-vuotisjuhlaväritykseen, juhli 25-vuotiasta TMAX-skootteria ja näytti tulevan sähköcrossin.

Yamahan mainio, CP2-alustalle pohjautuva R7 tekee paluun mallistoon vuoden tauon jälkeen. Uuteen malliin on asennettu Ride-by-Wire-kaasu (YCC-T), joka mahdollistaa edeistyneemmän elektroniikan. Ja sitähän riittää.

Ajoavustimien tukena toimii 6-akselinen IMU-yksikkö, joten järjestelmä tunnistaa pyörän kallistumisen ja eri ajotilanteisiin liittyvät kiihtyvyydet. Sutimisenestolla ja luistonhallinnalla on kolme asetusta, keulimisenhallinta pitää etupyörän kevenemisen kurissa ja hidastettaessa kuljettajaa tukevat jarrutuksenhallinta, moottorijarrun hallinta ja takarenkaan luistonhallinta. Lähtöavustin auttaa irtoamaan viivalta maksimaalisen nopeasti. Yamaha Ride Control mahdollistaa kahden mukautetun ajotilan luomisen kolme esiasetetun lisäksi, järjestelmät voi myös kytkeä pois käytöstä. Viimeisenä, muttei vähäisempänä, kolmannen sukupolven quickshifter mahdollistaa vaihdot isommalle ja pienemmälle käytännössä kaasunasennosta riippumatta.

Runkoa on optimoitu jäykkyyden parantamiseksi, ohjauskolmion materiaalipaksuuksia säätämällä on haettu parempaa tuntumaa ja kestävyyttä, ja uusi, 41-millinen USD-haarukka on entistä kevyempi. Entistä kevyemmät vanteet on valmistettu Yamahan SpinForging-tekniikalla, ja ulkonäkö on päivitetty muun R-sarjan mukaiseksi.

R-sarjan juhlaväritys.

R-sarjan pyörät ovat vuonna 2026 saatavilla OW-02:n värimaailmaa mukailevalla 70-vuotisjuhlavärityksellä. Lisäksi erikoisvärityksellä juhlitaan TMAX-skootteria. Katteet yhdistelevät tummaa ja vaaleaa mattaharmaata, ja ylellisen istuimen kuljettajan punaisen istuinpinnan lisäksi kontrastia luovat punaiset kaksoistikkaukset. Punainen toistuu myös takakatteen TMAX-logoissa.

Yamaha TMAX 25th.
Yamaha YE-01 Racing.

Lisäksi Yamahalta nähtiin YE-01 Racing -konsepti, jota valmistaja kehittää yhteistyössä Electric Motionin kanssa. Pyörällä on tarkoitus osallistua sähköpyörien tulevaan MXEP-luokkaan. Alustaltaan konsepti perustuu vuoden 2026 YZ450F-malliin. Nestejäähdytteinen moottori on kehitetty erityisesti motocross-käyttöön, ja voimalinjaan on sisällytetty nestekytkin. Akku on sijoitettu optimoimaan painopistettä.

Uusin numero