Imatran Moottorikerhon Matias Vesterinen uskoi vauhtinsa parantuneen motocrossin SM-sarjan kuukauden tauon aikana. Niin myös oli, sillä MX2-luokan SM-sarjaa johtava ruokolahtelainen oli pitelemätön kolmannessa osakilpailussa Tampereella sunnuntaina. Superfinaali meni sen sijaan pilalle starttimutkan kolarissa.
Vesterinen voitti kummatkin MX2-luokan SM-erät näytöstyyliin Tampereella, eli oli osakilpailun ykkönen. Päivän päättänyt MX2-luokan ja isompien pyörien MX1-luokan yhteinen superfinaali meni kuitenkin harmittavasti penkin alle, sillä Vesterinen kolaroi lähtömutkassa. Vesterinen ajoi maaliin vasta sijalla 22 ja MX2-luokan kahdeksantena, joten pistepussi ei täydentynyt läheskään parhaalla tavalla. Team Motopalvelun kuljettaja säilytti silti asemansa Suomen mestaruussarjan kärjessä.
– Olipas päivä. Fiilikset ovat vähän vaihtelevat. Osakisavoitto oli tietenkin tosi hyvä asia. Ajoni parani päivän loppua kohden ja oli erittäin hyvää toisessa erässä. Olisi se ollut superfinaalissakin, mutta ne starttimutkan ”pannut” ja siitä aiheutuneet vaikeudet pyörän ja ajolasien kanssa pilasivat erän, Vesterinen pyöritteli.
– Harmittaa se kaatuminen, koska olisin varmaan pystynyt laittamaan kampoihin MX1-kuskeille. Onneksi koko päivän saldona etumatkani SM-sarjan kärjessä pieneni vain yhdellä pisteellä.
Motocrossin SM-sarjassa on tänä vuonna kokeiltu useammankin kerran erilaista kilpailuformaattia. Jo kauden avauksessa Karkkilassa lanseerattiin MX1- ja MX2-luokkien yhteinen, päivän parhaiden kuljettajien superfinaali, joka on tavallista SM-erää lyhempi ja josta jaetaan palkinnot yhteistulosten perusteella, mutta SM-pisteet luokkakohtaisten tulosten mukaisesti.
Superfinaali on järjestetty kaikissa kolmessa SM-osakilpailussa, mutta toisessa osakilpailussa Siilinjärvellä MX1 ja MX2 ajoivat yhdessä koko päivän aika-ajosta kahden erän kautta superfinaaliin. Tampereella luokat ajoivat yhdessä aika-ajon ja superfinaalin, mutta välissä omat eränsä luokkakohtaisesti. Erät kestivät tavallisen 25 minuutin ja kahden kierroksen sijaan 20 minuuttia ja kaksi kierrosta, koska rata-alueen ympäristölupa on niin tiukka, että kilpailuisäntä Tampereen Motocrossin oli pakko tiivistää päivän aikataulua.
Superfinaalin superkuperkeikka
Vesterinen siis kaatui superfinaalin lähtömutkassa. Vaikeudet eivät jääneet itse kaatumiseen, vaan seuraukset olivat monivivahteiset. Sisäreunasta lähtenyt Vesterinen osui starttimutkaan tultaessa MX1-päivää ja superfinaalia hallinneen Harri Kullaksen pyörän takarenkaaseen, kun Vantaan Moottorikerhon kuljettaja joutui väistämään kanssakilpailijaa. Vesterinen kaatui rytäkässä ja lensi muiden kuljettajien sekaan. Lisäksi toisen kilpailijan pyörä kaatui Vesterisen päälle, ja hänellä kesti kauan keräillä itsensä.
Team Motopalvelun kuljettaja joutui ottamaan ajolasinsa pois päästään, putsaamaan niitä ja laittamaan ne uudestaan silmilleen vain huomatakseen, että lasien sisäpuolella oli paljon irtohiekkaa ja ulkopuolella linssi aivan tukossa hiekasta.
– Linssin ulkopinnassa oli niin paljon hiekkaa, että jouduin pyyhkimään niitä kädelläni ajon aikana. Lisäksi hiekkaa oli lasien sisällä, joten hypyissä hiekka lensi pitkin laseja ja silmille. Jouduin sulkemaan silmäni vähän väliä, ettei hiekkaa olisi mennyt niin paljon silmiin. Oli vaikea ajaa siten ja kerran menin sen takia pateissa melkein nurin, koska jouduin laittamaan silmäni kiinni, Vesterinen harmitteli.
– Sitten kaaduin vielä viimeisellä kierroksella, minkä takia pari kuskia tuli ohi.
Vesterisen ongelmat eivät jääneet ajolaseihin, vaan myös hänen pyöränsä oli saanut osumaa starttikaatumisessa: etujarru sekä etunumerokilpi olivat hajonneet. Myös pyörän kaasu oli ”hirressä”, eli kaasu oli päällä pyörän ollessa nurin maassa ja vielä Vesterisen lähtiessä jatkamaan ajoaan. Vesterisen piti olla erittäin tarkkana kaasun kanssa, ja varmistaa sen sulkeminen kapulaa kääntämällä. Kapula ei siis palautunut kunnolla. Se teki ajamisesta hankalaa.
– Pyöräni ”huusi” kaatumisen jälkeen kaasu pohjassa ja vielä ylös nostamisen jälkeenkin. Ajattelin jo, että ei saakeli, jos kaasu on hirressä koko ajan. Pumppailin kaasua ja sain sen toimimaan jotenkin.
– Tuli kallis päivä, kun etujarrun ja numerokilven lisäksi pakoputki meni ”solmuun”. Se oli vieläpä ihan uusi tähän kisaan.
MX2 onnistumisen ja ilon aihe
Siinä kun superfinaali oli Vesteriselle murheenkryyni, oli MX2-luokan päivä lähes napakymppi. Vesterinen oli jo aika-ajossa yli kolme sekuntia nopeampi kuin toiseksi nopein kuljettaja, Alavudenseudun Moottoripyöräilijöiden Arttu Sihvonen. Vesterinen ounasteli ennakkoon kovimmaksi vastuksekseen Orimattilan Moottorikerhon Mauno Niemistä, joka oli kolmanneksi nopein. MX2-luokka ajoi aika-ajonsa yhdessä MX1-luokan kanssa. Vesterinen oli kaikista ajajista kuudenneksi nopein, eroa ammattikuljettaja Harri Kullakseen oli vain 2.366 sekuntia.
– Sain vedettyä aika-ajon suht’ alkuun hyvän kierroksen. Sen jälkeen tuli tehtyä virheitä ja radalla oli paljon heiluvia keltaisia lippuja (kaatuneita kuljettajia), minkä takia piti hidastaa. Odotinkin, että MX2:ssa minulla pitää olla tuon luokkainen ero muihin. Yhteisajoissa ajattelin, että voisin olla viiden joukossa, ehkä jopa kolmen parhaan. Kuudes sija oli ok, Vesterinen kertoi.
Vesterinen otti ensimmäisessä MX2-erässä kärkipaikan haltuunsa heti startissa ja johti ruutulipulle saakka. Ero toiseksi sijoittuneeseen Niemiseen oli 15 sekuntia.
– Ajoni oli jotenkin vaikeaa. ”Mane” otti minua välillä kiinnikin ja pääsi viiden sekunnin päähän, kun eroa oli ollut jo seitsemän sekuntia. Sain kuitenkin puristettua ja lopussa eroa oli reilusti. Se oli minulle tyypillinen ensimmäinen erä, koska ajo ei ollut parasta mahdollista. Selkeä voitto tuli silti.
Toisessa erässä Vesterinen nousi kärkeen kakkosmutkassa. Hän voitti erän 36 sekunnin erolla Niemiseen. Kolmanneksi ajanut virolainen Pihlak Egert jäi 52 sekuntia.
– Ajoni oli selvästi parempaa ja sain ajella aika yksin. Heiluvia keltaisia lippuja oli jonkin verran ja itsekin tein virheen viimeisellä kierroksella pysähtymällä yhteen mutkaan, koska meinasin ajaa vallista yli. Rata oli jo kulunut pattiseksi, mistä tykkäsin. Pääsi hyppimään rytmittämällä. Rata oli raskaampi kuin ensimmäisessä erässä, mutta jaksoin ajaa tosi hyvin ja varmaan paremmin kuin muut, koska eroa tuli niin paljon. Koitin myös säästellä voimiani ja ajaa tasaisesti superfinaalia varten.
MX2-osakilpailun toinen oli Nieminen ja kolmas ensimmäistä kertaa tällä kaudella Suomessa kilpaillut Egert, joka oli paras MX2-kuski superfinaalissa.
Vesterinen johtaa SM-sarjaa. Nieminen on kakkosena ja Tampereen Motocrossin Kasper Kangasniemi kolmantena.
Vesterisen tavoin Imatran Moottorikerhoa ja Team Motopalvelua edustava Viljo Hälvä ajoi alle 20-vuotiaiden MXJ-luokan Suomen Cupin kolmannessa osakilpailussa kuudenneksi Tampereella. Hän on sarjassa viidentenä.
SM-kausi jatkuu neljännellä osakilpailulla Orimattilassa sunnuntaina 1. elokuuta. Sitä seuraavana viikonloppuna kansainvälisellä rintamalla italialaisen MGR-motocrosstiimin väreissä ajava Vesterinen nähdään Euroopan mestaruussarjan EMX250-luokan osakilpailussa Latvian Kegumsissa ja 21.-22. elokuuta Iitin KymiRingillä.
Tulokset
SML SM-motocross, osakilpailu 3/6, Tampere su 18.7.2021
Superfinaali (MX1 + MX2)
1. Harri Kullas, VMK, Yamaha, 19:43.771
2. Karel Kutsar, Viro, KTM, +13.810
3. Jere Haavisto, TamMC, Kawasaki, +21.059
4. Emil Silander, LoSMK, GasGas, +24.859
5. Indrek Mägi, Viro, Kawasaki, +28.081
…9. (paras MX2-luokan kuljettaja) Pihlak Egert, Viro, KTM, +1:23.625
…22. (MX2 8.) Matias Vesterinen, IMK, KTM, +2:14.008
MX2
1. Matias Vesterinen, IMK, KTM, 50 pistettä
2. Mauno Nieminen, OriMK, Husqvarna, 44p.
3. Pihlak Egert, Viro, KTM, 33p.
4. Miska Kumaja, KarkMK, KTM, 33p.
5. Kaarel Tilk, Viro, Husqvarna, 32p.
MX2 SM-pistetilanne 3/6
1. Matias Vesterinen, IMK, KTM, 187p.
2. Mauno Nieminen, OriMK, Husqvarna, 175p.
3. Kasper Kangasniemi, TamMC, KTM, 156p.
4. Arttu Sihvonen, ASMP, KTM, 117p.
5. Sampo Rainio, HeMK, Honda, 112p.
SML SM-motocross 2021
22.-23.5.2021 Karkkila
12.-13.6. Siilinjärvi
17.-18.7. Tampere
31.7.-1.8. Orimattila
14.-15.8. Alavus
4.-5.9. Vantaa
Kerhojoukkueet 18.-19.9. Hyvinkää