Todennäköisesti useimmille potentiaalisille Monsterin ostajille asia on merkityksetön. Todelliset ducatistit kuitenkin epäilemättä itkevät silmät päästään, kun jälleen yksi bolognalaisvalmistajan malleista jättää hyvästit italialaisvalmistajan tunnusmerkiksi muodostuneille desmodromisesti ohjatuille venttiileille.
Ensin katosi teräsputkirunko, nyt vielä venttiilikoneisto on vaihtunut jousitoimiseen! Eikö mikään enää ole pyhää?
Pragmaattisemmin ajatellen viime vuonna Streetfighter-, Panigale- ja Multistrada-malleissa nähty uusi V2-moottori tuo mukanaan monia etuja – kuten aikanaan teki putkirungon korvaaminenkin. Yksi tärkeimmistä on pienemmät huoltokustannukset. 890-kuutioisessa veekakkosessa venttiilikoneistoa ohjataan hihnojen sijaan ketjulla, ja venttiilivälysten tarkastus on ajankohtaista 45 000 kilometrin välein.
Sisarmalleissa tehoa on 116–120 heppaa, mutta Monster tyytyy edeltävästä versiosta tuttuihin 111 hevosvoimaan. Siitä huolimatta, että maksimivääntö on laskenut hieman (91,1 vs. 93 Nm) uuden Monsterin voi odottaa tuntuvan edellistä 937-kuutioista vääntävämmältä imunokan muuttuvan ajoituksen ansiosta. Ducati kertoo, että väännöstä vähintään 80 prosenttia on käytettävissä 4 000–10 000 kierroksella. Laaja kierrosalue ja hyvä käytännön suorituskyky ovat ominaisia myös muille uudella V2-moottorilla varustetuille malleille, joten asian pitäisi olla kunnossa myös Monsterin tapauksessa.
Toinen uuden moottorin etu on keveys. Vuosimallin 2026 Monster onkin neljä kiloa edeltäjää kevyempi – ja se puolestaan leikkasi painoa hurjat 18 kiloa. Matalaa painoa edistävät ilmansuodatinkotelona toimiva alumiinimonokokki sekä putkiristikkoa ja muovia yhdistelevä takarunko. Showan 43-millinen USD ja monoiskari ovat hienosäädettyjä tarjoamaan mahdollisimman mukavaa, mutta silti urheilullista kyytiä. Edessä on 320-milliset jarrulevyt, Brembon M4.32-satulat ja radiaalipääsylinteri.
Käyttömukavuutta parantavat entistä kapeamman istuimen matalampi, 815 millimetrin korkeus ja hieman korkeampi ja eteenpäin siirretty ohjaustanko. Istuinkorkeuden saa muuten pudotettua 775 millimetriin madallussarjalla ja matalammalla istuimella, joten malli soveltuu hyvin myös lyhyemmille kuljettajille. IMU-yksikön ansiosta kattavan ajovarustepaketin järjestelmät tunnistavat kallistuksen.
Uusi Ducati Monster tulee saataville helmikuussa, tavallisen Monsterin lisäksi mallistoon kuuluu Monster+ (takapenkin kate ja valokate). Värivaihtoehtoja on kaksi, perinteisen punaisen lisäksi saatavilla on valkoinen.
2026 Ducati Monster, kohokohdat: