Ducati on esitellyt uuden Panigale V4 R:n. Valmistajan edistyneimmässä moottoripyörässä sovelletaan MotoGP- ja WSBK-kilpureista tuttuja ratkaisuja.
Ducati kertoo, että vaikka uusi Panigale V4 R on ensi sijassa suunniteltu WSBK-kilpurin lähtökohdaksi, se tarjoaa myös katukuljettajille ennennäkemättömän tuulahduksen moottoriurheilun maailmasta. Mallia valmistetaan numeroitu erä, järjestysnumero on kirjattu yläkolmioon.
Moottori on uusimman sukupolven, 998-kuutioinen Desmosedici Stradale R, joka tuottaa katuvarusteltuna 218 hevosvoimaa 15 500 kierroksella. Kilpaputkistolla teho nousee 235 hevosvoimaan, ja jos se ei vielä riitä, Ducati Corse Performance -öljyllä tehot saa 239 heppaan. Männät ovat 5,1 prosenttia entistä kevyemmät, kiertokanget on valmistettu titaanista ja kampiakseli on entistä painavampi, minkä saa moottorin reagoimaan progressiivisemmin. Imupuolen muutoksilla tavoitellaan sekä keskialueen parempaa voimaa että yläkierrosten tehoa. Dynaamisen ilmanoton ansiosta teho kasvaa huippunopeudella 1,3 hevosvoimalla. Maksimikierrokset ovat 16 500 kuutosvaihteella, ja valmistajan mukaan mallin huippunopeus ylittää kilpaputkistolla varustettuna 330 km/h – vakioputkellakin ylletään lähes 320 km/h lukemiin.
Alakatteeseen on ensi kertaa tuotantopyörässä lisätty aerodynaamiset levennykset (Corner Sidepods), jotka Ducati otti käyttöön MotoGP:ssä vuonna 2021. Niiden tarkoitus on lisätä maata vasten painavaa voimaa syvissä kallistuksissa tuottamalla maaefektiä. Valmistajan mukaan ne mahdollistavat suuremmat kaarrenopeudet ja tiukemmat säteet. Myös siivekkeitä on suurennettu, ja niiden tuottaman maata vasten painavan voiman kerrotaan kasvaneen 25 prosenttia. Istuinta ja jalkatappeja on siirretty 10 mm taaksepäin, mikä helpottaa katteen taakse kyyristymistä ja parantaa pyörän hallittavuutta.
Kilpavaihteistossa vapaa on siirretty ykkösvaihteen alapuolelle, mikä takaa sujuvamman siirtymän ykkösen ja kakkosen välillä. Vahinkovapaiden ehkäisemiseksi pyörään on lisätty Ducati Neutral Lock, lukitus avataan ohjaustangon oikealta puolelta.
Alustan osalta V4 R saa “perus”-Panigaleissa tälle vuodelle nähdyt uudistukset, eli entistä joustavamman eturungon sekä kaksipuoleisen takahaarukan, jotka mahdollistavat slicksien pidon paremman hyödyntämisen. Edessä on Öhlinsin paineistettu, 43-millinen NPX25/30-haarukka, takana saman valmistajan TTX36-iskari. Ohjausiskunvaimentimena nähdään ensi kertaa tuotantopyörässä Öhlins SD20-joka tarjoaa entistä paremman vaimennuksen lisäksi laajemman säätöalueen. Takahaarukan kiinnityspiste ja perän korkeus ovat säädettävissä. Jarrulevyt ovat edessä 330-milliset ja satulat Brembo Hypuret. Vanteet ovat takoalumiinia. Paino ajovalmiina, mutta ilman polttoainetta on 186,5 kiloa.
Elektroniikkaan on lisätty Ducati Vehicle Observer (DVO) ja Race Brake Control, joka tarjoaa vielä Panigale V4- ja V4 S -mallien Race eCBS-jarruja parempaa suorituskykyä. Uuden algoritmin ansiosta järjestelmä voi käyttää takajarrua huomattavasti entistä voimakkaammin eri kallistuskulmissa. 6,9-tuumainen mittaristo on tuttu muista Panigale V4 -malleista, mutta siihen on lisätty pitomittari, joka esittää järjestelmän arvion käytettävissä olevasta pidosta.
Tarjolla on luonnollisesti runsaasti lisävarustusta aina säätötyökaluista ja dataloggereista hiilikuituvanteisisiin, Brembo Pro- ja Pro+ -jarrupaketteihin ja kilpakatteisiin. Panigale V4 R tulee saataville marraskuussa 2025.