Uusi Ducati Monster – hyvästit trellis-putkirungolle

Edeltävästä mallista ei jäänyt kuin nimi – ja sekin vain osittain – kun Ducati päätti uusia Monster 821:n perusteellisesti kaudelle 2021.

Mallivuodelle 1993 ensiesitelty Monster on noussut Ducatin myydyimmäksi mallisarjaksi yli 350 000 valmistetulla kappaleellaan. Pelkistetyn nakupyörän olisi voinut kuvitella hioutuneen ominaisuuksiltaan jo sellaiseksi, ettei suuria muutoksia siihen enää voi tehdä. Väärin! Ducatin suunnitteluosastolla käärittiin hihat ja Monster saa mallivuodelle 2021 historiansa suurimmat muutokset.

Aloitetaan nimestä. Monster 821:n korvaajan moottorina on 937-kuutioinen Testastretta 11 -veekakkonen, mutta nimekseen uutuus on saanut ytimekkäästi Monster. Ei siis enää numerosarjaa mallinimen perässä.

Monster on alusta lähtien tunnistettu selvästi esille jätetystä trellis-teräsputkirungosta. Vuoden 2021 malli on ensimmäinen Monster ikinä, jossa ei käytetä trellis-runkoa. Runkorakenne on Panigale V4 -tyyppinen ja oikeastaan rungon sijaan voi puhua alumiinirakenteisesta ”eturungosta”, sillä se on vain pätkä emäputkestä moottorin etuosaan asti. Keulakulmaa on loivennettu reilusti, millä on tavoiteltu parempaa käsiteltävyyttä matalissa nopeuksissa. Ohjaustankoa on samalla tuotu peräti seitsemän senttiä lähemmäs kuljettajaa, jotta ajoasennosta on saatu pystympi ja rennompi. Istuinkorkeudeksi kerrotaan 820 milliä. Uusi runko painaa vain kolme kiloa, mikä on 4,5 kiloa vähemmän kuin edeltävän mallin runko. Takarunko on komposiittirakenteinen, ja uudella materiaalivalinnalla ja rakenteella on saavutettu 1,9 kilon painonsäästö. 

937-kuutioinen Testastretta 11 -moottori on tuttu mm. Supersport-mallista. Euro5-hyväksyttynä se tuottaa 110 hevosvoiman tehon ja 95 newtonmetrin väännön. Edeltävään malliin verrattuna iskutilavuutta on tullut selvästi lisää, mikä tarkoittaa tehon ja väännön kasvuakin, erityisesti ala- ja keskikierroksilla. Iskutilavuuden kasvusta huolimatta moottori on 2,4 kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Lisäksi vanteista on säästetty 1,7 kiloa ja takasvingikin on huikeat 1,6 kiloa aiempaa kevyempi. Melkoiselle laihdutuskuurille on Monster siis joutunut, ja ajokunnossa painon kerrotaan olevan 18 kiloa alhaisempi kuin Monster 821:n paino. Kuivapainoksi ilmoitetaankin 166 kiloa. Muistin virkistämiseksi saman nakupyöräluokan kilpailijoista KTM 890 Duke R:n kuivapaino on 166 kiloa ja Triumph Street Triple RS:n kuivapainoksi ilmoitetaan 166 kiloa. Voisi jopa luonnehtia tasaiseksi.

Elektroniikkaa muuten pelkistettyyn Monsteriin on sullottu melkoinen määrä. Ajomoodeja on kolme: Sport, Urban ja Touring. Vakiovarustukseen kuuluu kaarre-ABS-jarrut, luiston- ja keulimisenesto, jotka kaikki on tietysti säädettäviä. Lisäksi Monsterissa on lähtöavustinjärjestelmä sekä kahteen suuntaan toimiva quickshifter-vaihdeavustin.

Saataville tulee myös A2-versio sekä runsas lista lisävarusteita.

Lisää Ducati-uutuuksia:

Uusin numero