Uusi BMW CE 02 – Mahdollisimman vähän skootteria, ei silti tavallinen moottoripyörä

BMW CE 02 esiteltiin BMW Motorrad Daysin avajaispäivänä Berliinissä (kuva: Janne Huhtala)

Kaksi vuotta sitten esitelty sähkökäyttöinen CE 04 saa jatkoa, kun BMW nyt esittelee sen alapuolelle lähinnä kaupunkiajoon tarkoitetun CE 02 -sähkömoottoripyörän.

BMW jatkaa sähköistä liikkumisstrategiaansa julkistamalla CE -04:n viitoittamalla tiellä uuden, selvästi pienemmän CE 02 -sähköajoneuvon. Uutuus esiteltiin suurimman vuosittaisen BMW-tapahtuman, Berliinin BMW Motorrad Daysin avajaisissa. Valmistaja itse sanoo uutuuden olevan tarkoitettu lähinnä kaupunkiliikenteeseen, ja tavoitteeena on että siinä on mahdollisimman vähän perinteisen skootterin elementtejä, mutta siitä huolimatta se poikkeaa selvästi myös normaalista moottoripyörästä. Kohderyhmänä on erityisesti nuoret motoristit, joihin uutuuden muotoilun uskotaan vetoavan. Mielenkiintoista on myös kaksi eri tehovaihtoehtoa. Täystehoisena CE 02:n enimmäisteho on 11 kilowattia (15 hv), jolloin sitä saa 16-vuotiaana ajaa kevytmoottoripyörällä. Kun teho on rajoitettu 4 kilowattiin (5 hv) ja nopeus 45 kilometriin tunnissa, saa sillä ajaa jo 15-vuotiaana mopokortilla. 

Lehdistölle uutuuden ominaisuuksista kertoi BMW Motorradin johtaja Markus Schramm (kuva: Janne Huhtala)

Valmistaja ilmoittaa CE 02:n painoksi 132 kiloa (4 kW versio 119 kg), huippunopeudeksi 95 kilometriä tunnissa ja toimintamatkaksi (WMTC:n mukaan mitattuna) yli 90 kilometriä. Ei lähellekään perinteisten polttomoottoripyörien toimintamatkoja, mutta CE 02 onkin tarkoitettu kaupunkiliikenteeseen, jossa ilmoitettu toimintamatka on yleensä riittävä. Istuinkorkeutta uutuudella on vain 750 milliä. 

Vakiovarustukseen kuuluu kaksi ajotilaa. Flow on sopiva kaupunkiajoon, kun taas Surf tarjoaa valmistajan mukaan dynaamisen ajokokemuksen vilkkaan kaupunkiliikenteen ulkopuolella. Lisävarusteena on saatavilla kolmas ajotila Flash, joka on urheilullisin vaihtoehto. Vakiolaturilla latausaika on 2 tuntia 40 minuuttia ja lisävarusteena saatavalla pikalaturilla  tunti ja 40 minuuttia. Pikalaturi on saatavilla vain 11 kilowatin versioon. 

Muotoilu noudattaa CE 04:n linjaa, putkirunko on musta, samoin valetut kevytmetallivanteet. Muotoilu on varsin kulmikasta, kuin saksalaisen insinöörin suunnittelema. Jousitus ja jarrut noudattavat tavanomaisten moottoripyörien linjaa, edessä teelskooppihaarukka ja takana yksipuoleinen svingi, hidastuvuudesta huolehtivat tehokkaat levyjarrut ABS-toiminnoilla. 

Mittariston TFT-näyttö kertoo ajonopeuden lisäksi mm. akun varaustilan ja näyttö on BMW Motorrad Connected -sovelluksen avulla liitettävissä älypuhelimeen. Hinta Suomessa alkaen 7500 €.

Uusin numero