Uusi Aprilia RSV4 1100 – Kaikessa parempi?

Aprilia on uudistanut RSV4 1100 -lippulaivamallinsa uudella isommalla moottorilla, monipuolisemmalla elektroniikalla, paremmalla aerodynamiikalla, mukavammalla ergonomialla ja paremmalla ajettavuudella.

Kuten edellä oleva luettelo paljastaa, kyse ei ole pelkästä Euro 5 -päivityksestä, vaan jo ennestään yksi luokkansa nopeimmista pyöristä on saanut parannuksia melkeinpä kaikkiin ominaisuuksiinsa.

Väkivahvan V4-moottorin tehoksi ilmoitetaan edelleen 217 hevosvoimaa, mutta viime vuoden mallin 1077 kuution iskutilavuus on kasvatettu 22 kuutiota suuremmaksi eli 1099 kuutioon. Vääntölukemia tehdas ei ole vielä kertonut, mutta ilmoittaa väännön parantuneen iskutilavuuden kasvun myötä. Viime vuoden mallille väännöksi ilmoitettiin 122 Nm. Ajomoodeja on yhteensä kuusi, joista kolme on tarkoitettu katuajoon ja kolme rata-ajoon. Rata-ajomoodeista kaksi ja katuajomoodeista yksi on kustomoitavissa omien mieltymysten mukaan. Kaarre-ABS-jarrujen sekä luiston- ja keulimiseneston lisäksi varustukseen kuuluu nyt myös moottorijarrun säätömahdollisuus.

Takahaarukka on uusittu hakien mallia Aprilian MotoGP-tehdaspyörästä. Uusi svingi on sekä kevyempi että vääntöjäykempi. Vanhan mallin sivuille ruuvatut erilliset siivet on korvattu uusilla, suoraan katteisiin integroiduilla siivillä. Aprilia ylpeileekin ilmanvastuksen olevan huippuluokkaa, samoin downforcen joka samalla tukevoittaa menoa suurissa nopeuksissa.

Satula ja tankki on uusittu, jolloin kuljettajalla on enemmän tilaa ja ajoasento on mukavampi. TFT-mittaristo on kasvatettu suuremmaksi ja RSV4 1100 on saanut varustukseensa myös kaarreajovalot. Perusmallin lisäksi tarjolle tulee tuttuun tapaan RSV4 1100 Factory, joka poikkeaa perusmallista takoalumiinivanteilla, Öhlinsin Smart EC 2.0 -semiaktiivijousituksella ja Brembon Stylema -jarrusatuloilla.

Lue myös Aprilian toisesta tulevasta huippu-uutuudesta: