Timo Heinonen: Verotuksen kannustimet ulotettava myös sähkömoottoripyöriin

MP 19 -messuilla hämmästyttänyt RMK E2 -sähkömoottoripyörä toimii Heinosen mukaan esimerkkinä siitä, että Suomella voi olla paljon annettavaa siirryttäessä kohti päästöttömiä ajoneuvoja. Kuva: RMK Vehicle Corporation.

Kansanedustaja Timo Heinonen on tehnyt on tehnyt hallitukselle esityksen sähkömoottoripyörien veron alentamisesta vähintään sähköautojen verotuksen tasolle. Yleisellä tasolla Heinonen pitää järkevänä ohjata verotuksella kauppaa pois käytettyjen ajoneuvojen ulkomaantuonnista.

Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen haluaa ulottaa verokannustimen koskemaan myös sähkömoottoripyöriä. Heinonen on tehnyt hallitukselle esityksen, että sähkömoottoripyörien veroa laskettaisiin vähintään sähköautojen verotuksen tasolle.

– Sähkömoottoripyörän veroprosentti on 9,8, kun vastaavasti sähköautolla se on 2,7 prosenttia. Tälle on mahdoton löytää mitään järkevää perustetta. Näin raju vero estää käytännössä moottoripyöräilyn siirtymisen kohti pienempiä ääniä ja ennen muuta pienempiä päästöjä tai jopa päästöttömyyteen, toteaa Heinonen.

Myös polttomoottorilla varustettujen moottoripyörien veroprosentti on keskimäärin 2,4 kertaa korkeampi kuin vastaavan CO2-päästötason autoilla.

– Veroero on tuhansia euroja ja tämä näkyy osaltaan siinä, että moottoripyöräkauppa ei kasva niin kuin se voisi kasvaa. Meillä ajatellaan edelleen moottoripyöriä jonkinlaisen rangaistusajattelun kautta ja unohdetaan se, että uusien moottoripyörien keskimääräinen CO2-päästöt ovat jopa kolmanneksen autoja pienemmät, perustelee Heinonen.

Uusien moottoripyörien keskimääräiset CO2-päästöt ovat noin 91 grammaa kilometrillä, kun henkilöautojen vastaava lukema oli 117 grammaa.

– Meillä olisi hyvät mahdollisuudet olla näissä edelläkävijöitä ja viedä määrätietoisesti myös moottoripyöriä kohti päästöttömyyttä. Tällä saralla meillä voisi olla paljon annettavaakin. Suomessa ollaan esimerkiksi kehitelty täysin uudenlaista RMK E2-sähkömoottoripyörää, Heinonen toteaa.

Heinonen on jättänyt Antti Rinteen (sd) hallitukselle kirjallisen kysymyksen, missä hän esittää sähkömoottoripyörien veron laskua sähköautojen tasolle ja myös yleisesti moottoripyörien verotuksen laskua. Heinonen on aktiivisesti ajanut myös autoverosta luopumista.

– Itse uskon, että olisi järkevintä ohjata verotuksella niin auto- kuin moottoripyöräkauppaakin Suomeen alati kasvavan ulkomaantuonnin sijaan. Tänä vuonna taidetaan jälleen tuoda ennätysmäärä vanhoja autoja Ruotsista ja muualta Suomeen. Autoverosta luopuminen ohjaisi kauppaa Suomeen ja saisi autokantamme uudistumaan kohti päästöttömyyttä ja myös entistä turvallisemmiksi.

Uusin numero