Suzukilta uusi GSX-S1000

Suzukin vuodelta 2015 peräisin oleva tonninen nakupyörä GSX-S1000 uudistuu. Japanilaisvalmistaja esittelee uutuuden 26. huhtikuuta.

Suzuki on julkaissut teaser-videon, jossa näytetään uusi GSX-S1000 lähes pimeässä, joten tarkkaa kuvaa uutuuden muutoksista ei vielä tiedetä. Se on selvää, että Euro 5 -päivityksen lisäksi myös ulkomuotoon tulee uudistuksia.

Teaser-videon näet tästä:

Katettujen sporttipyörien suosion laskiessa ja powernakujen suosion räjähtäessä voimakkaaseen kasvuun saatiin odottaa pitkään, ennen kuin nähtiin katteista riisuttu Suzuki GSX-R1000. Lopulta se tapahtui kaudeksi 2015, ja uutuus sai nimekseen GSX-S1000. Moottoriksi Suzuki ei valinnut Gixxerin uusinta versiota, vaan vuosina 2005-2008 käytössä olleen pitkäiskuisemman moottorin, jota monet vieläkin pitävät kaikkien aikojen parhaana GSX-R -moottorina. 

Mallin esittely ei mennyt Suzukilta aivan puikkoihin. Ensin näytettiin pyörä ja kerrottiin epäolennaisia speksejä, mutta tehotietoa saatiin odottaa pitkälle kevääseen, jolloin osa potentiaalisista asiakkaista oli  jo ehtinyt kallistua pyörävalinnassaan muihin merkkeihin. Suzuki ilmoitti lopulta kansainvälisen pressikoeajon yhteydessä virallisen moottoritehon olevan 145 hevosvoimaa, mutta samaan hengenvetoon tehtaan edustajat kertoivat tietävänsä, että moottorista on mitattu 10, jopa 15, hevosvoimaa enemmän. Alakanttiin ilmoitettu teholukema ei ainakaan Suomen kaltaisella markkina-alueella edistänyt myyntiä, päinvastoin.

Kaikesta huolimatta GSX-S1000 oli onnistunut paketti, jos ei huomioida onnettomia Dunlopin ensiasennusrenkaita. Kun ne vaihtoi parempiin, niin pyörän ajettavuudessa ei juuri ollut moittimista. 145 hevosvoimaa (tai oikeasti 155-160), 106 newtonmetriä ja 207 kiloa tankattuna oli yhdistelmä, joka takasi pyörälle erittäin urheilullisen suorituskyvyn.

Nyt on tullut aika päivittää tonninaku, ja mahdollisuuksia Suzukilla on paljonkin. Voidaan tehdä vain kevyt Euro 5 -päivitys, ja säilyttää suorituskyky ennallaan. Toinen ääripää on siirtyä käyttämään nykyisen GSX-R1000:n yli 200-hevosvoimaista moottoria, jonka muuttuva venttiiliajoitus takaa myös luokassaan äärimmäisen vahvan keskialueen. Todennäköisesti Suzuki päätyy teholukemassaan näiden välimaastoon. Toivottavasti tällä kertaa ilmoitetaan kaikki powernakun ostajalle tärkeät tiedot heti, eikä jäädä kaivelemaan nenää ja odottamaan parempia aikoja.