Superbike MM: Ovatko Rea ja Razgatlioglu sittenkään Bautistan pahimmat haastajat?

Onko Superbiken seuraava maailmanmestari Bautista, Rea vai Razgatlioglu? Vai löytyykö Bautistan ykköshaastaja sittenkin paljon lähempää…?

Superbiken maailmanmestaruustaistelusta ollaan jälleen virittämässä Ducatin, Yamahan ja Kawasakin välistä kivikovaa kilpailua. Mutta käydäänkö MM-taistelua sittenkään pelkästään Alvaro Bautistan, Toprak Razgatlioglun ja Jonathan Rean kesken? Viime kauden 36 kilpailulähdöstä jokainen päättyi joko Bautistan, Rean tai Razgatlioglun voittoon. Bautista voitti 16 kisaa, Razgatlioglu 14 ja Rea 6. Podiumille Bautista kipusi kisan jälkeen 31 kertaa, Rea 30 kertaa ja Razgatlioglu 29 kertaa. Melkoista dominointia tältä kolmikolta. Viime kauden tulosten valossa onkin helppo ennustaa, että myös tämän kauden mestaruustaisto käydään näiden kolmen kesken. Erityisesti kun huomioidaan, että kaikki kolme jatkavat kilpailemista viime vuoden talleissaan. Mutta…

Viime kaudella mestaruuden vei Ducatin Alvaro Bautista 72 pisteen erolla Yamahan Toprak Razgatliogluun. Kysymys kuuluukin, oliko Bautista 72 MM-pisteen verran parempi kuljettaja, vai oliko Ducati 72 pisteen verran edellä Yamahaa pyöränä? Tämän spekulaation yhteydessä esiin nousee uusi nimi, Bautistan tallikaveri Michael Ruben Rinaldi. Jos Bautistan voitto johtui – kuten monet väittävät – hänen pienestä koostaan, niin Rinaldi on fyysisesti lähes Bautistan kopio, joten eikö hänellä ole samat eväät mestaruustaistoon? Viime kauden MM-pisteissä Rinaldi oli neljäs, heti edellä moneen kertaan luetellun kolmikon jälkeen. Podiumille italialaiskuski nousi vain neljästi (kahdesti toinen, kahdesti kolmas), mutta sijoille 4-5 hän ajoi peräti 13 kilpailussa. Vain kahdesti Rinaldi ei päässyt kisassa maaliin asti, joten tasaisuuttakin löytyy. Täksi kaudeksi Michael Ruben Rinaldi sanoo muuttaneensa valmistautumistaan aiemmista vuosista, ja tarkoitus on ottaa se viimeinen steppi aivan terävimmälle huipulle. Itseluottamusta on taatusti nostanut se, että tallikaverin menestys on osoittanut taisteluvälineen kilpailukyvyn olevan mestaruuteen riittävällä tasolla. Rinaldin oma vertaus tallikaveriinsa kertoo paljon: ”en aio olla Bautistan halpa kopio”.

Michael Ruben Rinadli, #21

Jos Bautistan mestaruus ei ollutkaan kiinni kuljettajan koosta vaan Ducatin ylivoimaisesta suorituskyvystä, niin silloin esiin nousee toinen haastaja. Viime kaudella MotoAmerica -sarjan Superbike-luokan kakkoseksi ajanut Danilo Petrucci siirtyy täksi kaudeksi Superbiken MM-sarjaan. Moni odotti Petruccin voittavan Amerikan sarjan helposti, mutta pitää muistaa että sarjan radat olivat hänelle täysin uusia. Barni Spark Ducati Racing Team saa Petruccin mukaan tälle kaudelle käyttöönsä täysin identtisen pyörän Bautistan ja Rinaldin kanssa. 180-senttinen ja 77-kiloinen Petrucci on selvästi Bautistaa ja Rinaldia kookkaampi, mutta iso koko ei estänyt häntä esimerkiksi MotoGP-uralla ajamasta kahdesti voittoon ja 10 kertaa podiumille. Lisäksi Petrucci kilpaili jo viime vuonna Ducati Panigale V4 R:llä jenkeissä, joten kilpailuväline on hänelle tuttu. MM-sarjaan palatessaan italialainen palaa samalla radoille, jotka hän tuntee kuin omat taskunsa.

Bautistaan verrattuna Michael Ruben Rinaldilla ja Danilo Petruccilla on puolellaan vielä etu, jota Bautista ei voi ikinä saavuttaa. Nämä kaksi haastajaa ovat syntyperältään ja kansallisuudeltaan italialaisia, ja Ducatilla varmasti nähtäisiin enemmän kuin mielellään, että MotoGP:n tapaan mestaruuteen ajaisi italialainen kuljettaja. Vieläkö 38-vuotias Bautista pitää Ducati-haastajat takanaan, vai onko jo italialaiskuskien vuoro nousta Ducatin ykköstykeiksi?

Uusin numero