Suomen MM-rallireitti Triumphin Rally-pyörillä

Suomen MM-rallin reitti julkaistiin toukokuun lopulla. Kävimme heti tuoreeltaan tutustumassa tämän vuoden erikoiskokeisiin. Alla tietysti Rally-henkiset pyörät, Triumph Tiger 900 Rally Pro.

Järjestäjien nettisivuilla reitti on piirretty GT-karttaan ”paksulla tussilla”, joten erikoiskokeiden tarkan reitin selvittäminen vaatii yhden illan verran etukäteistyötä. Lähes kaikilla erikoiskokeilla on useita risteyksiä – jopa toistakymmentä – joista pitää osata kääntyä oikeaan suuntaan. Käytimme perinteistä tapaa ja teimme jokaisesta erikoiskokeesta ”tiekirjan” sivun, jonka teippasimme pyörän tankkiin. Sen avulla oli ajaessa helppo suunnistaa oikeaa reittiä pitkin. 

MM-rallin reitin kokonaispituus siirtymineen on noin 1060 kilometriä. Erikoiskokeiden yhteenlaskettu pituus on 287,11 kilometriä. Kun EK:t ajetaan kilpailussa kahteen kertaan, niin kertaalleen ajettuna erikoiskoekilometrejä siis kertyy vajaat 150. Osa siirtymistä on kuitenkin yhtä hienoja sorateitä kuin itse erikoiskokeetkin, joten ajettavaa ja nautittavaa riittää yllin kyllin.

Saimme matkaa varten Triumph Tiger 900 Rally Pron käyttöömme Vantaan Biketeamista. Hienona yllätyksenä Triumphin alla oli Metzeler Karoo 3 -renkaat, jotka ovat juuri sopivat reitille, joka sisältää sekä kestopäällystettä että sorateitä. Matkakaveriksi samanlaisella pyörällään mukaan lähti Café Lättiksen kahvilayrittäjä Jaska Hämäläinen.

EK 8 / 12 Päijälä (22,61 km)

Vantaalta suunnaksi otetaan Päijälän erikoiskoe, joka on koko Suomen MM-rallin pisin EK. Tämä on reitin ainoa erikoiskoe, jonka ajamme eri suuntaan kuin kilpailjat. Pituudestaan huolimatta tämä on samalla myös helpoin EK ajaa, sillä risteyksiä on vain kolme. Kun pysähdymme Liehuntien alkuun – ja siis erikoiskokeen maalin kohdalle – niin paikka näyttää olevan kuin mikä tahansa hiekkatie lähellä sijaitsevine maalaistaloineen. Mikään ei ulkoisesti viittaa siihen, että täällä taistellaan rallin MM-pisteistä neljän kuukauden kuluttua. Mutta kun lähdetään liikkeelle ja sukelletaan metsän siimekseen, niin jo ensimmäisen kilometrin jälkeen näkee sielunsa silmin WRC-auton joka mutkassa lintassa ja hyppimässä nyppyjen yli. Irtosoraa ja pölyä riittää, varsinkin takana ajavan Hämäläisen riemuksi. Pätkän puolivälissä maisemienihailutauolla Jaskan narina ei johdukaan siitä että hän olisi tyytymätön reittiin tai pyörään, vaan takana pölyssä ajaneen miehen hampaat narisevat niiden välissä olevasta hiekasta ja pölystä. Siitä huolimatta hymyt ovat molemmilla kuskeilla leveitä jo tässä vaiheessa. Pätkän loppuosa on vähän isompaa tietä ja osittain myös kovapintaista. Koko 22,61 kilometrin matkalla vastaan tulee vain yksi auto. Kannattaa silti muistaa, että nämä ovat yleisiä teitä ja vastaan saattaa tulla tiekarhu, maitoauto tai tien reunassa saattaa olla tukkirekka tekemässä kuormaa. Se yksikin vastaantuleva auto voi olla liikaa, jos itsellä on vauhtia liikaa.

Ajoimme paria poikkeusta lukuunottamatta kaikki erikoiskokeet läpi, ja artikkeli koko matkasta ja sen suunnittelusta julkaistaan Biken seuraavassa numerossa (7/2021), joka ilmestyy 24.6.2021. Osta omasi tai tilaa Bike, jolloin saat lehden kotiisi jo päivää tai paria aikaisemmin. Tilaajat pääsevät myös lukemaan aiemmin ilmestyneet lehdet sähköisessä muodossa. 

Samanlaisia ​​uutisia

Juho Kantolan paluu SM-sarjaan toi onnistumisia

Juho Kantola saalisti Circuit Racingin Alastaron SM-osakilpailusta kaksi podiumsijoitusta Supersport 300-luokassa. Voittokaan ei ollut kaukana, ja nälkää jäikin niin että kilpakumppanit saavat jatkossa olla entistäkin tarkempana.

Viimeisin numero