Road racing SM Alastaro: rataennätys kirjoitetaan nyt 1.17,04

Sunnuntain Superstock-kisan kärkikolmikko oli sama ja samassa järjestyksessä kuin lauantaina. Ykkönen Pauli Pekkanen, kakkosena Sami Penna ja kolmosena Patrik Pulkkinen. Toisena maaliin ajanut Peetu Paavilainen kilpaili Superstock B -luokassa nousten siinä korkeimmalle pallille.

– Pahus, noin lähellä että olisi mennyt kuudentoista puolelle. Jos olisin tiennyt, niin olisin puristanut vaikka väkisin vielä viisi sadasosaa kovempaa, naureskeli Eeki Kuparinen heti voittoisan Superbike-kisan jälkeen.

Superbike-luokassa Eeki Kuparinen ajoi Kawasakillaan lähdöstä maaliin ykkösenä kruunaten kilpailun uudella rataennätyksellä.
– Ihan OK kisa, mutta pari kertaa noissa nopeissa mutkissa lähti keula aika pahasti alta, summasi Eeki Kuparinen sunnuntain kilpailua.
Nyt ajettu rataennätys 1.17,04 ei Kuparisen mukaan ole vielä lähelläkään parasta vauhtia, mitä Alastaron viime syksynä uudelleen asfaltoidulla radalla voi päästellä.
– Korkea viistoista on ihan mahdollinen, eli reilu sekunti tämän päivän ajasta pois, arvioi Kuparinen ja Alastaron radan omistaja Tero Tupala nyökkäili tyytyväisenä vieressä.
Lauantain kisassa Kuparinen ajoi 1.17,223, joka ei kilpailupäivän tiedon mukaan kelvannut rataennätykseksi, koska kilpailu keskeytettiin punalipulla. Sunnuntaiaamuna tavattiin täksi vuodeksi muuttuneita sääntöjä huolella uudelleen ja päätös muuttui hovissa sen verran, että lauantain kierrosaika kelpasikin viralliseksi rataennätykseksi. Tosin se ehti olla voimassa vain yhden päivän. Lauantaina tiimipäällikkö Esko Kuparinen ehti luvata kylmän oluen sille, joka viikonlopun aikana alittaa Eekin lauantaina ajaman ajan. Hannes Soomer voi käydä kuittaamassa kylmän Sakun, sillä Soomer ajoi sunnuntaina parhaimmillaan 1.17,179.

Superbiken kärkikolmikko: Ykkönen Eeki Kuparinen, kakkonen Hannes Soomer ja kolmas Niko Mäkinen.
Kilpailun kakkoseksi ajoi Viron Hannes Soomer, jonka taktiikka oli hiillostaa Kuparista ja odottaa tämän takarenkaan loppuvan kesken kilpailun. Näin ei kuitenkaan käynyt ja Soomer joutui tyytymään kakkossijaan. Kolmoskorokkeelle nousi Yamaha-kuljettaja Niko Mäkinen, joka kertoi kisan jännittävimpien tilanteiden syntyneen kierroksella ohitettavien kanssa. Sama tilanne oli muillakin kärkikuljettajilla, ja hitaampien kierroksella ohitusten myötä kolmossijan haltija vaihtui useasti kilpailun aikana.

Superstockeissa Pekkaselle tupla

Pauli Pekkanen toisti lauantain tempun, eli ajoi jälleen Triumphillaan Superstock-luokan ykkösenä ruutulipulle. Lähdöstä kärkipaikan otti nuori haastaja Peetu Paavilainen, jonka Pekkanen kuitenkin kuittasi jo kilpailun alkukierroksilla. Ero ykkösen ja kakkosen välillä repesi välillä jo lähes kahteen sekuntiin, mutta lopussa Paavilainen puristi tasaisilla matalilla 1.19 kierrosajoilla eron jälleen umpeen. Pekkasen voitto näytti helpolta, mutta ei kuljettajan mukaan ollut sitä.
– Pyörä alkoi jotenkin hyytyä lämmittelykierroksella, mutta kisassa se onneksi toimi moitteetta. Sitten olin ajaa Peetun perään Palmasissa, mutta onneksi siitäkin selvittiin. Tehtiin pieniä alustamuutoksia tälle päivälle ja joutuiko sitten siitä, mutta lopussa pyörän kääntymisen kanssa oli pieniä haasteita, luetteli Pekkanen kilpailun tapahtumia.

Peetu Paavilainen ajoi lauantain tapaan tasaisen kilpailun ja ruutulipulle kakkosena. Huolimatta siitä että kyseessä oli Peetun ensimmäinen kilpailuviikonloppu 600-luokassa, niin kierrosajat olivat koko ajan huipputasaisia ja ainakin katsomoon suoritus näytti virheettömältä. Paavilainen kilpaili Superstock B -luokassa, jonka palkintojenjaossa hän nousi korkeimmalle korokkeelle.

Kolmospaikasta taisteltiin lauantain tapaan ”kokemus vastaan nuoruus” -teemalla, kun Sami Penna lähti ajamaan takaa Patrik Pulkkista. Tällä kertaa Penna ei jättänyt ratkaisua viimeisille kierroksille, vaan Pulkkisen kierrosaikojen hieman tasaantuessa ja kierroksella ohitettavien tullessa sopivasti eteen kisan puolivälissä Penna iski ja ohitti Pulkkisen.
– Iski sellaisen flunssan, että voimat olivat poissa ja päätin iskeä heti paikan tullessa ennen kuin omat voimat ehtyvät, perusteli Penna ratkaisuaan.
Ero kärkeenkään ei ollut suuri ja Pennalla oli tiedossaan syy miksi vauhti ei aivan kärkeen riittänyt.
– Meillä ei ollut mukana käytännössä mitään osia, joten välityksiäkään ei pystytty muuttamaan. Ykkönen oli hitaissa mutkissa liian lyhyt ja kakkonen liian pitkä, joten avauksissa jäin kärkikaksikon kyydissä. Yritin kyllä eikä se kaukana ollut, mutta aivan ei kyyti riittänyt kärkikaksikon vauhtiin tänään.

Neljäntenä ruutulipulle ajoi Patrik Pulkkinen, joka Paavilaisen tapaan teki Alastarolla debyyttinsä 600-kuutioisissa. Koska Paavilainen kilpaili B-luokassa, nousi Penna palkintojenjaossa kakkoskorokkeelle ja Pulkkinen kolmannelle pallille. Pulkkinen ei podiumsijoituksesta huolimatta ollut tyytyväinen kilpailuun eikä pyörän kääntymiseen, vaan totesi Moto3-pyörän olevan toistaiseksi mieluisampi ajopeli.

Uusin numero