Pikku-Duke saa historiansa suurimmat uudistukset?

Nykyinen KTM 125 Duke vm. 2022

KTM on uudistamassa pienimmän Duke-mallinsa kaudeksi 2023. Uudistusten ennakoidaan olevan suurempia kuin kertaakaan aikaisemmin mallin yli 10-vuotisen historian aikana.

Pelkkien huhujen varassa KTM 125 Duken tulevat uudistukset eivät ole, vaan salakuvaajat ovat nähneet tulevan mallin testeissä Espanjassa. Muutoksia on luvassa niin runkoon, moottoriin, jousitukseen kuin jarruihinkin. Alunperin kaudeksi 2011 esitelty 125 Duke sai pian rinnalleen myös 200- ja 390-mallit, joissa kaikissa oli käytännössä sama runko. 200-kuutioista mallia ei meillä nähty, vaan se on suunnattu lähinnä kehittyville markkinoille. 

Moottori on yli 10 vuoden ajan pysynyt käytännössä samana lukuunottamatta matkan varrella pariin otteeseen tiukentuneiden päästönormien huomiointia. Nyt moottorin ennakoidaan uudistuvan kokonaan. Se tulee luonnollisesti olemaan yhä nestejäähdytteinen ja yksisylinterinen, ja tehokin tulee säilymään A1-luokan sallimassa maksimissa eli 15 hevosvoimassa. Myös pakoputkisto tulee olemaan hyvin erinäköinen kuin tähän asti. 125- ja 390-mallien iskutilavuus säilynee ennallaan, mutta 200-kuutioisen moottorin korvaa isompi 250-kuutioinen versio.

Runkorakenne muuttuu, mutta on edelleen ristikkorakenteinen teräsputkirunko. Takarunko vaihtuu valualumiiniseen, mikä antaa aivan uutta tyyliä pyörän ulkonäköön. Myös takasvingin muotoilu poikkeaa aiemmasta ja monojousi on sijoitettu enemmän keskilinjan oikealle puolelle. 

Jousitus tulee edelleen KTM:n omistamalta WP:ltä. Jarrutoimittajakin säilyy samana, eli satuloissa lukee ByBre. Etujarrulevy on siirtynyt vanteen vasemmalta puolelta oikealle puolelle. Aiemmat kymmenpuolaiset vanteet korvataan kevyemmillä viisipuolaisilla. Myös ulkoasu päivitetään mm. uudelleen muotoillulla ajovalolla, satulalla ja tankin katemuoveilla. Muotoilussa mallia on otettu selvästi 890 Dukesta. Uutuuden julkistusta voidaan odottaa syksyn aikana. 

Uusin numero